‘Waardevol hé, al die feedback!’, zei lecturer en adviseur Ronald Voorn enthousiast toen ik hem sprak op de dag van de lancering van vernieuwde website. Op Twitter waren we verwikkeld in een gesprek met een aantal bevriende critici die nogal los gingen op wat zij niet goed vonden aan het nieuwe Adformatie.nl.
Hoewel keiharde kritiek krijgen niet leuk is - zeker niet voor een team dat zich in het zweet zit te werken om alles voor elkaar te krijgen - kon ik het natuurlijk alleen maar met Ronald eens zijn. De grootste tegenvaller was wat mij betreft dan ook dat de reactiemogelijkheid op artikelen bij livegang nog niet gereleased kon worden. Deze week volgde goed nieuws: iedereen kan zijn ongezouten mening ook op dit platform weer kwijt.
Bloemrijke mails
Gelukkig hadden we nog social media, Usabilla, e-mail, klantenservice, telemarketing, antwoordkaarten en de vele gesprekken die we zelf voerden met lezers. Mooi om te zien hoeveel moeite mensen nemen om te laten weten wat ze écht vinden. Ik kreeg bijvoorbeeld meerdere bloemrijke mails van trouwe lezers met uiteenzettingen van wat deugt en niet deugt aan dit magazine.
De kritiek was soms niet mals, maar veel reacties waren ook bijzonder positief. Van: ‘Ik mis Tijdschrift voor Marketing en de boekrecensies’ tot ‘Het voelt jaren jonger, zeer inspirerend’, en van ‘Dik en breed georiënteerd, onmisbaar voor marketeers’ tot ‘Ik mis Communicatie als blad en onderwerp.’
Recepten
Wat levert al die feedback op? We weten dat we meer aandacht moeten besteden aan innovatie, (interne) communicatie en b-to-b-marketing. We horen dat de nieuwe identiteit en vormgeving goed vallen, al zijn er ook bij die er niet aan kunnen wennen. Net als aan het feit dat we geen foto’s van feestjes meer plaatsen. Het enige commentaar dat we vooralsnog even naast ons neerleggen is de suggestie van een kookfanaat die graag meer recepten gepubliceerd ziet.
Data
Waar we ook van leren zijn de harde cijfers. Het online bezoek liet aanvankelijk een dip zien - we voegden drie site samen tot één- , maar we zagen dit in de tweede helft van mei weer flink opkrabbelen, bijna tot het oude niveau. Ook kregen we er ruim 500 nieuwe abonnees bij, zagen we een groei in bedrijfsabonnementen en nam het aantal online proefabonnementen met 50% toe. Voorzichtig positieve signalen.
Op alle vlakken proberen we de formule zo goed mogelijk te finetunen. We hebben een grote stap gemaakt, maar nog lang niet de sprong die willen maken. Daarom in de nieuwe editie van Adformatie wederom een antwoordkaart en staat ook de online equivalent daarvan nog steeds live.
Reacties:
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!