Overslaan en naar de inhoud gaan

Stiva: Alcoholbeleid jongeren werkt wel

Het alcoholbeleid heeft de laatste jaren wel degelijk gewerkt. Dat stelt de Stichting Verantwoord Alcoholgebruik, Stiva, die maandag een…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Volgens de organisatie, gevormd door alcoholproducenten, zijn Nederlandse jongeren niet de zuipschuiten van Europa. Bovendien zouden ze de laatste vijf tot zeven jaar juist minder zijn gaan drinken.

related partner content for mobile comes here

Volgens Stiva had in 2000 ongeveer 30,5 procent van de jongeren in de leeftijd van 12 tot 14 jaar ooit alcohol gedronken. Acht jaar later was het percentage gedaald tot 15,3. De cijfers zijn volgens de alcoholorganisatie afkomstig van het CBS. Ook uit andere cijfers blijkt volgens Stiva dat het alcoholgebruik onder de jeugd afneemt. “En natuurlijk heb je een kleine groep, die te jong en te veel drinkt. En die komt dan in het nieuws,” aldus Stiva-directeur Peter de Wolf.

Veel organisaties, waaronder politieke partijen, pleiten voor strengere maatregelen om alcoholmisbruik tegen te gaan. De Wolf vindt juist dat het huidige beleid moet worden uitgebouwd.

“Onder de zestien jaar mag geen alcohol worden verkocht. Tien jaar geleden waren er zeven controleurs die bijvoorbeeld cafés controleerden. Nu zijn dat er tweehonderd. Handhaven werkt.'

Stiva vindt ook dat ouders meer betrokken moeten worden bij campagnes die wijzen op de gevaren van alcohol voor jongeren. (ANP)

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in