Overslaan en naar de inhoud gaan

Marketeers hebben geen tijd voor marketing automation

Maar er is ook gebrek aan budget, datamanagementskills en correcte data.
Miniatuurvoorbeeld
Miniatuurvoorbeeld

Het wil nog niet echt lukken met geautomatiseerde marketing, zo blijkt uit onderzoek van het Indiase IT/data managementbedrijf Openprise. 400 marketing- en salesprofessionals uit de VS werden ondervraagd over hun gebruik van marketing automation-platformen. Twee derde blijkt het niet te gebruiken. En de groep die het wel gebruikt, doet dit maar in kleine mate. Slechts de helft doet aan personalisatie of lead nurturing.

Volgens de onderzoekers zijn gebruiksgemak en de kwaliteit van de tools niet de grootste obstakels. Wel dat marketeers getraind zijn om marketingtools in te zetten, maar niet in het opschonen en managen van (big) data. Terwijl de meeste marketingplatforms zich hier op dit moment wel op differentiëren: Oracle nam bijvoorbeeld het datamanagementplatform i over, plus marketinganalyticsbedrijf ">Datalogix. Adobe de datamatchmaker en audience marketplace, en Salesforce de .  Maar datamanagement is heel andere koek, zelfs voor marketeers die wat af weten van techniek en IT. Daarnaast zoeken marketeers altijd naar nieuwe manieren om consumenten/klanten te targeten, en dat betekent dat er steeds nieuwe vormen van data worden toegevoegd.

Overige bevindingen uit het onderzoek:

related partner content for mobile comes here
  • Het opschonen van de data is 1 van de belangrijkste obstakels bij het optimaliseren van een marketing automation platform. De helft van de marketeers met een platform ziet ‘data-hygiene’ als grootste uitdaging. Vanwege inaccurate, incomplete of verouderde informatie. Meer nog dan segmentatie. Dit betekent dat er meer tijd moet worden besteed aan het managen van de data.
  • 24 procent van de marketeers met een platform ziet ‘gebrek aan goede data’ als belangrijkste reden om niet bezig te zijn met geavanceerde geautomatiseerde marketingactiviteiten, dan de marketeers zonder een automation-platform (14 procent).
  • Bij degene die wel een platform gebruiken, is tijdgebrek de hoofdreden om niet aan de slag te gaan met personalisatie, lead nurturing. Slechts de helft gebruikt deze tools. Voor de marketeers zonder platform is ‘gebrek aan budget&; de belangrijkste reden om zoiets niet aan te schaffen.
  • Bijna 80 procent gebruikt wel een of andere techniek om leads te scoren. Maar slechts de helft hiervan gebruikt het om leads te kwalificeren. Salesmensen geven de voorkeur aan demographische data, marketeers willen juist het gedrag tracken.
Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in