Overslaan en naar de inhoud gaan

Omroepen moeten 100 miljoen bezuinigen, NPO wil in gesprek met nieuw kabinet

NPO erkent dat hervorming nodig is en wil tot een vernieuwd, beheersbaar en toekomstbestendig bestel komen.
Miniatuurvoorbeeld
© ANP
Miniatuurvoorbeeld
© ANP

In het akkoord op hoofdlijnen van het nieuw te vormen kabinet ‘Wilders I’, staat dat de NPO vanaf 2026 100 miljoen euro moet bezuinigen. In een reactie daarop zeggen de NPO en omroepen ‘graag het gesprek aan te gaan’ met het nieuwe kabinet over de plannen voor de publieke omroep.

related partner content for mobile comes here

‘Deze nieuwe coalitie zegt onomwonden dat de publieke omroep van groot belang is voor Nederland. Betrouwbare informatievoorziening, kwalitatief hoogwaardige journalistieke programma's en een veelzijdig aanbod zijn van wezenlijk belang, aldus het nieuwe regeerakkoord. Deze coalitie wil dit waarborgen en zorgen voor een toekomstbestendig bestel’, zegt de NPO.

Ruimte en tijd

Daarom erkent de NPO dat hervorming nodig is. ‘NPO en omroepen gaan graag het gesprek aan met het nieuwe kabinet hoe we tot een vernieuwd, beheersbaar en toekomstbestendig bestel komen. Om te hervormen tot een eigentijdse publieke omroep is er de komende jaren ruimte en tijd nodig. Daarvoor is het van belang dat de erkenning van de publieke omroep wordt verlengd tot 2029.’

Om de ‘structurele budgetverlaging’ van 100 miljoen euro te realiseren, is het volgens de NPO ook noodzakelijk dat het bestel wordt hervormd. ‘Anders kan de budgetverlaging verdergaande gevolgen hebben. Het is voor Nederland van groot belang dat wij onze publieke mediaopdracht kunnen blijven uitvoeren, want in een democratische rechtsstaat is een sterke van politiek en commercie onafhankelijke publieke omroep van cruciaal belang.’

Bron: ANP

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in