Premium

Omroep Max onderneemt 'volgende stap' tegen komst Max-streamingdienst in Nederland

Omroepbaas Jan Slagter gaf in april al aan zich te beraden op actie tegen de Amerikaanse streamingreus.

Een persevenement van Heel Holland Bakt, een Omroep Max-programma
Afbeelding: Elvin Boer voor Omroep Max

Omroep Max kijkt nog steeds serieus wat het kan doen om de komst van Max in Nederland tegen te houden. Max is een nieuwe streamingdienst van Warner Bros, ontstaan uit een fusie van HBO Max en Discovery+. Warner Bros wil HBO Max volgend jaar in Nederland vervangen door Max, maar daar zit de publieke omroep vanwege de gelijkenissen in namen niet op te wachten. 

Volgende stap

Toen een woordvoerder van HBO Max in april aangaf dat Max ergens in 2024 in Nederland uitkomt, gaf Omroep Max-baas Jan Slagter al snel aan dat hij niet zomaar instemt met de plannen van Warner Bros. 'We zijn nu met advocaten en juristen aan het kijken wat we ertegen kunnen doen.'

Een maand later doet persbureau ANP navraag bij de omroep, wat het volgende antwoord oplevert: 'De juristen van Max zijn samen met een advocatenkantoor, gespecialiseerd in merkenrecht, bezig met de volgende stap.' De woordvoerder geeft geen verdere informatie over de stand van zaken. 

Merkenrecht

Hoe de zaak zich gaat ontwikkelen is lastig te voorspellen, maar Omroep Max heeft een zekere basis. De omroep heeft namelijk al sinds 2002 een merkregistratie, en dan niet voor Omroep Max maar specifiek voor Max. Warner Bros heeft sinds 2019 een merkregistratie voor HBO Max, maar niet voor Max. Als het die wil krijgen, kan Omroep Max dwars gaan liggen met bezwaar omdat het ook (en al langer) videocontent verspreidt, zowel via de televisie als het internet. Bijvoorbeeld met het argument dat de doelgroep van Omroep Max (50+) in de war kan raken als zij online naar Max zoekt, en daarom per ongeluk Max-content van Warner Bros aanklikt in plaats van programma's van Omroep Max. 

Scenario's

Een website gericht op intellectueel eigendom schetst verschillende scenario's in deze zaak. Warner Bros kan hier een nieuwe merkaanvraag doen voor het woord Max, maar in dit geval doet Omroep Max er goed aan om bezwaar aan te tekenen en lijkt de kans groot dat de omroep aan het langste eind trekt. De Amerikaanse entertainmentreus kan ook (in onderling overleg) een licentievergoeding betalen aan Omroep Max voor het gebruik van de naam Max. Volgens de website is dat voor Omroep Max een minder goede keuze omdat de merkrechten in dit geval verwateren. Daar staat tegenover dat Warner Bros wellicht diep in de buidel wil tasten. Andere scenario's zijn dat Max 'gewoon' in Nederland start en Omroep Max gaat procederen of dat Max onder een andere naam of helemaal niet in Nederland beschikbaar komt.

Snackbareigenaar versus Wendy's

Omroep Max kan inspiratie putten uit een andere Nederlandse merkrechtenzaak. Snackbar Wendy's uit Goes (Zeeland) heeft hier al tientallen jaren de naam Wendy's in handen, tot frustratie van de gelijknamige Amerikaanse fastfoodketen die hier wil starten. De snackbareigenaar heeft meermaals gelijk gekregen van de rechter. En dus is Wendy's (528 miljoen dollar wereldwijde omzet in de eerste drie maanden van 2023) hier nog steeds niet actief.

premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Advertentie