New Skool Media (NSM) heeft de afgelopen week haar financiële resultaten over het boekjaar 2019 bekendgemaakt. Het bedrijfsresultaat van de magazine-uitgever was vorig jaar ruim 1 miljoen euro. De nettowinst was circa 350.000 euro. De genormaliseerde ebitda kwam bij een omzet van 48 miljoen uit op 4,7 miljoen euro.
Daarmee deed New Skool Media het niet veel minder dan in 2018, toen de genormaliseerde ebitda 5,4 miljoen euro was. Oorzaak van de daling zijn investeringen in de uitrol van de strategie.
NSM heeft de deelnemingen New Skool Exploitatie (100 procent), waarin voormalige activiteiten van Sanoma zijn ondergebracht, ONE Business (67 procent), waarin de overgenomen activiteiten van RELX zitten, zoals Elsevier Weekblad en sinds begin januari vorig jaar Motor.NL, een joint venture (50/50) met PiTE Holding.
Loyale abonnees
Ceo Erwin van Luit spreekt van een stabiel resultaat in de bijzonder lastige magazinemarkt. Dat is te danken aan de strategie waarbij er een belangrijke focus is op digitalisering, loyale abonnees en het verder uitbouwen van de communities.
Zo is het bedrijf minder afhankelijk van reclame-inkomsten. ‘Ruim 80 procent van de omzet afkomstig uit onze lezers en daardoor zijn we relatief weinig vatbaar voor de grillen van de markt. Al zijn we de afgelopen maanden op de advertentiemarkt natuurlijk ook geraakt door de coronacrisis.’
Van Luit zegt dat New Skool Media – de nummer twee in de magazinemarkt na DPG Media/Sanoma met negentien consumententitels, 320.000 abonnees en 180 fte – vorig jaar een grote slag heeft gemaakt in de verdere digitalisering van de merken.
‘Verder hebben we een gerichte en succesvolle acquisitie van Naaipatronen.nl gedaan en hebben we een belangrijke stap gezet in de internationalisering van onze merken naar Scandinavië en Oost-Europa. Ook hebben we de data-driven aanpak van onze abonnementenmarketing doorontwikkeld, met als gevolg dat deze belangrijkste omzetstroom in 2019 volledig stabiel is gebleven. Onze digitale abonnementen hebben een stevige groei van tientallen procenten laten zien.'
2020
Door een forse operationele kasstroom kan New Skool Media ‘blijvend investeren in mensen en merken, zegt Van Luit. ‘Al zullen we daar dit jaar door de situatie van nu veel kritischer naar kijken.’
Hij verwacht dit jaar een omzetdaling met 10 tot 15 procent door het wegvallen van de omzet uit evenementen en de dalende advertentieverkoop als gevolg van de crisis. ‘De lezersmarktomzet is naar verwachting in 2020 ruim 86 procent van de totale omzet. Door alle maatregelen die zijn getroffen, zonder dat we personeel hebben moeten laten gaan, komt onze ebitda in absolute zin naar verwachting in de buurt van die van 2019. We zijn gewapend voor de toekomst. Zelfs als de coronagevolgen heftiger zijn en langer duren dan nu ingeschat, zijn we in staat deze gevolgen op te vangen.’
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!