Netflix had goed nieuws te delen over zijn kwartaalcijfers; het kreeg er 2,4 miljoen abonnees bij, waarmee er een einde kwam aan de krimp van twee kwartalen ervoor.
De groei is bovendien groter dan werd verwacht. Het bedrijf zelf schatte in dat er een miljoen abonnees konden worden bijgeschreven dan het kwartaal ervoor, maar de documentaireserie Monster: The Jeffrey Dahmer Story en het vierde seizoen van horrorserie Stranger Things - het best bekeken seizoen van een Engelstalige serie op Netflix ooit - trokken de cijfers omhoog.
De winst viel door de hoge investeringen wel wat lager uit dan het derde kwartaal vorig jaar. Het nettoresultaat bedroeg net geen 1,4 miljard dollar.
Advertentiemodel
Hoewel Netflix met de teruggekeerde groei van de abonnees een trend wist te keren, was dat niet wat de analisten en volgers bezighield.
De komende maanden gaat Netflix namelijk goedkopere abonnementen aanbieden, maar de kijker krijgt dan voor en ook tijdens de films en series, advertenties voorgeschoteld.
Het advertentieabonnement wordt in twaalf landen ingevoerd, maar nog niet in Nederland. De verwachtingen zijn hooggespannen, maar van onzekerheid omgeven.
In zijn forecast haalde GroupM vorige maand een rapport van Ampere aan dat een voorspelling deed van de gevolgen in Nederland. Volgens Ampere zou Netflix in 2027 een omzet van 168 miljoen kunnen halen, wat maar liefst 20 procent van de Nederlandse online-video-omzet zou zijn. En dat in een stagnerende mediamarkt.
Amerikaanse analisten zijn iets terughoudender. Hoewel ze groeikansen zien voor Netflix met een goedkoop 'advertentie-abonnement' ligt het risico van kannibalisme op de loer. Netflix-gebruikers stappen dan massaal over op de goedkopere optie.
Bovendien zou een intelligent advertentiesysteem niet zomaar zijn opgezet.
Het gesprek in de media ging vooral over de vraag waar dat allemaal naartoe zal gaan. De komende kwartaalcijfers zullen meer duidelijkheid over geven.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!