Overslaan en naar de inhoud gaan

Netflix heeft goed nieuws over abonnees, maar analisten houdt een andere vraag bezig

Streamingdienst kreeg er 2,4 miljoen abonnees bij en maakte een einde aan de krimp van twee kwartalen ervoor.
Miniatuurvoorbeeld
Miniatuurvoorbeeld

Netflix had goed nieuws te delen over zijn kwartaalcijfers; het kreeg er 2,4 miljoen abonnees bij, waarmee er een einde kwam aan de krimp van twee kwartalen ervoor.

related partner content for mobile comes here

De groei is bovendien groter dan werd verwacht. Het bedrijf zelf schatte in dat er een miljoen abonnees konden worden bijgeschreven dan het kwartaal ervoor, maar de documentaireserie Monster: The Jeffrey Dahmer Story en het vierde seizoen van horrorserie Stranger Things - het best bekeken seizoen van een Engelstalige serie op Netflix ooit - trokken de cijfers omhoog.

De winst viel door de hoge investeringen wel wat lager uit dan het derde kwartaal vorig jaar. Het nettoresultaat bedroeg net geen 1,4 miljard dollar.

Advertentiemodel

Hoewel Netflix met de teruggekeerde groei van de abonnees een trend wist te keren, was dat niet wat de analisten en volgers bezighield.

De komende maanden gaat Netflix namelijk goedkopere abonnementen aanbieden, maar de kijker krijgt dan voor en ook tijdens de films en series, advertenties voorgeschoteld.

Het advertentieabonnement wordt in twaalf landen ingevoerd, maar nog niet in Nederland. De verwachtingen zijn hooggespannen, maar van onzekerheid omgeven.

In zijn forecast haalde GroupM vorige maand een rapport van Ampere aan dat een voorspelling deed van de gevolgen in Nederland. Volgens Ampere zou Netflix in 2027 een omzet van 168 miljoen kunnen halen, wat maar liefst 20 procent van de Nederlandse online-video-omzet zou zijn. En dat in een stagnerende mediamarkt.

Amerikaanse analisten zijn iets terughoudender. Hoewel ze groeikansen zien voor Netflix met een goedkoop 'advertentie-abonnement' ligt het risico van kannibalisme op de loer. Netflix-gebruikers stappen dan massaal over op de goedkopere optie.

Bovendien zou een intelligent advertentiesysteem niet zomaar zijn opgezet.

Het gesprek in de media ging vooral over de vraag waar dat allemaal naartoe zal gaan. De komende kwartaalcijfers zullen  meer duidelijkheid over geven. 

 

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in