Natasja van Brummelen (NOC*NSF) over de sportzomer: ‘We zijn enorm op de proef gesteld’

Natasja van Brummelen maakte een hectisch sportjaar mee als CMO van NOC*NSF. Ze blikt terug op een zomer met telkens veranderende regels.

Natasja van Brummelen
Natasja van Brummelen

Natasja van Brummelen maakte een hectisch sportjaar mee. Als chief marketing officer is ze verantwoordelijk voor de marketing, communicatie en media van NOC*NSF en TeamNL. Ze heeft net als veel anderen een intense periode achter de rug, waarin telkens veranderende coronaregels ervoor zorgden dat zij, haar team, de sportbonden en de partners de werkwijze rond onder meer de Olympische en Paralympische Spelen in Tokio meerdere malen moesten omgooien. ‘We zijn waanzinnig op de proef gesteld, maar het is mooi om te zien dat het is gelukt.’

Wat heb jij zelf met sport?

‘Ik heb 25 jaar in de verzekeringswereld gewerkt. Bij Delta Lloyd was ik actief betrokken bij alle sponsoractivaties binnen de Leven-divisie. Zo sponsorden we de zeilploeg met onder anderen Dorian van Rijsselberghe en Marit Bouwmeester. Op sport slaan mensen aan, ze krijgen een sparkle in hun ogen. Regelmatig vroegen we sporters als Bibian Mentel, Edith Bos of Esther Vergeer voor inspirerende sessies, intern of voor relaties. Dat kon bijvoorbeeld gaan over de manier waarop je je concentratie vast kunt houden en gefocust blijft op je doelen. Nadat Delta Lloyd werd overgenomen door Nationale Nederlanden, kreeg ik een andere rol.

Ik heb me toen voorgenomen om in de sport te gaan werken, met name om ook de maatschappelijke kant van sport onder de aandacht te brengen. Dus toen ik al na een jaar de kans kreeg om bij NOC*NSF te werken, heb ik die gegrepen. Zelf ben ik ook sportief, ik doe twee keer per week krachttraining. Binnen NOC*NSF moedigen we iedereen ook actief aan om te sporten.’

Hoe heb je de afgelopen sportzomer beleefd?

‘Het was een superintense periode vol mooie momenten om op terug te kijken. Ik voel een enorme bewondering voor de sporters die onder moeilijke omstandigheden hebben gepresteerd. Maar ook voor alle mensen die verantwoordelijk waren voor de activaties en die het TeamNL Olympic Festival in Den Haag hebben neergezet. De omstandigheden vroegen om enorme flexibiliteit van onze medewerkers, sportbonden, partners en de media. We zijn waanzinnig op de proef gesteld. Ik heb gemerkt dat mensen enorm veerkrachtig zijn, met een groot adaptief vermogen.’

Wat was de grootste beproeving?

‘In de aanloop naar de zomer was het heel onbekend wat wel en niet mocht. We hadden een festival in Scheveningen voor ogen met 10.000 bezoekers per dag, een soort sport Efteling op het strand. De maanden voorafgaand aan de Spelen leek het erop dat het kon, maar toen werd het 9 juli, een historische vrijdag die ik nooit meer vergeet. De deltavariant was in opkomst en de regels werden aangescherpt. Alleen een geplaceerd evenement was toegestaan met testen voor toegang. Samen met sportbedrijf TIG Sports en de gemeente Den Haag hebben we in 48 uur drie weken werk verzet, met heel veel mensen.

Samen met zo’n vijftig sportbonden, onze commerciële partners en de mediapartners zijn we op 23 juli tóch van start gegaan, in aangepaste vorm. Er speelden lastige kwesties. Kon het veilig? Met name bonden met oudere vrijwilligers maakten zich zorgen. We kunnen gelukkig achteraf melden dat er geen Coronabesmettingen op het festival zijn geweest. Als je ziet wat het uiteindelijk is geworden: het was een huzarenstuk waarbij van iedereen enorm veel flexibiliteit werd gevraagd, maar het is meer dan geslaagd.’

Een hoogtepunt was de aankomst en huldiging van de sporters?

‘Jazeker. Die sporters hebben in Tokio volledig in isolatie gezeten. Ze moesten binnen 48 uur na hun laatste prestatie op de Spelen terug naar Nederland. Met een mondkapje op in het vliegtuig en in de bus naar het TeamNL Olympic Festival in Scheveningen, waar eindelijk dat mondkapje af mocht en ze hun familie gewoon mochten knuffelen in de Nederlandse Loterij lounge. Ze wisten niet wat ze overkwam. Lange rijen met kinderen wachtten de sporters daarna op. Daarna volgde de huldiging in samenwerking met Heineken, met geplaceerd publiek.

Pas toen zagen ze wat ze teweeg hadden gebracht in ons land. Sommigen barstten in tranen uit, zo mooi vonden ze dat. Zoiets kan alleen maar als je met een gemeente en partners werkt die snappen dat sporters dit nodig hebben. Door dit soort momenten kwam er veel meer emotie naar boven. Twee jaar geleden had niemand ooit bedacht om zo’n TeamNL Olympic Festival neer te zetten. Ik vond het heel mooi om te zien dat het is gelukt om zo’n beleving te organiseren, ondanks alle mitsen en maren.’

Wat houdt je werk in na de zomer?

‘Tot 7 september zijn we hartstikke druk geweest met de Olympische en Paralympische Spelen. Nu restten er nog slechts vijf maanden tot de Olympische Winterspelen in Beijing. En we zijn ook alweer bezig met de Spelen in Parijs, in 2024.’

Hoe werk je toe naar de Winterspelen, met corona op je netvlies?

‘In China zijn de regels misschien nog wel strenger dan in Tokio. Hier worden steeds meer beperkingen opgeheven, maar dat betekent niet dat de rest van de wereld ook zover is. Alles zit nu nog op slot, de organisatie kan bijvoorbeeld niet ter voorbereiding op de Spelen naar China. We moeten er met een creatieve blik naar blijven kijken. Denken in kansen in plaats van problemen.

Waren er nog andere gevolgen vanwege corona?

‘Het is een brede afdeling die ik aanstuur. Naast de werkzaamheden voor  NOC*NSF bouwen we aan het merk TeamNL en ontwikkelen we activaties voor onze partners. Die moesten we ombouwen naar een jaar later, en tegelijkertijd proberen voldoende zichtbaarheid te blijven creëren voor die partners. Door corona vielen heel veel sportevenementen weg, maar binnen NOC*NSF was het des te drukker. We moesten samen met de bonden sportend Nederland informeren over alle nieuwe regels en beperkingen. Zo waren we begin vorig jaar ineens bezig met alle bewegwijzering op sportlocaties.

De websites van NOC*NSF en TeamNL braken records vanwege de informatie die daar was te vinden. Bijvoorbeeld over hoe clubs en verenigingen weer aan de slag konden of hoe je met de hulp van TeamNL-ers kon blijven sporten. Al die tijd wilden we er samen met onze bonden voor zorgen dat mensen bleven sporten tijdens corona. Op dit moment is het vooral van belang om de sportparticipatie weer omhoog te krijgen: mensen die zijn gestopt met sporten, weer in beweging krijgen. Want dat is wat we willen: heel Nederland inspireren en sterker maken met de kracht van sport.’

Tot slot: je bent een van de sprekers tijdens MarketingLive!, wat ga je daar vertellen?

‘Wat ik vooral wil laten zien is welke impact het TeamNL Olympic Festival heeft gehad. Het bereik was 654 miljoen en we hebben een mediawaarde gecreëerd van 6 miljoen euro. Maar het gaat om meer dan cijfers alleen. Ik wil de kracht van sport laten zien met beelden uit Tokio die zijn gemaakt door onze eigen videograaf. Verder laat ik zien wat er is gedaan aan marketingactiviteiten. Nederlandse Loterij ontving de sporters en hun familie in hun atletenlounge, Heineken huldigde de sporters, Missie H2 faciliteerde een roeichallenge en een waterstoflab. Gazelle had bijvoorbeeld een actie om naar Tokio te fietsen en Campina had een kwarkbar op het festivalterrein.  

Daarnaast wil ik het hebben over de maatschappelijke impact van sport. Zo werden in acht buurten in Den Haag sportpleintjes ingericht voor mensen bij wie het niet vanzelfsprekend is dat ze lid zijn van een sportvereniging. Ze konden daar gratis aan deelnemen.

Tot slot wil ik verhalen delen van de Olympische en Paralympische sporters. Een mooie anekdote is die van windsurfer Kiran Badloe, die tijdens de Spelen in beeld kwam met een blauwgeverfde pijl in z’n haar. Op het festival wachtten kinderen hem op met óók zo’n blauwe pijl. Kiran had echter zijn haar afgeschoren. Ik stond ernaast toen ik iemand hoorde zeggen: “Waar is die meneer met die blauwe pijl?” Hij had geen idee van de impact die hij had gemaakt bij de jonge kinderen. Juist dit soort dingen helpen om met inspirerende helden fans te creëren.’

Natasja van Brummelen is - naast onder meer Klaas Dijkhoff, Boukje Taphoorn en Kitty Koelemeijer - een van de sprekers tijdens MarketingLive! op 16 november. Ga voor meer informatie, het volledige programma en tickets naar de website van MarketingLive!.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie