MeMo2 komt vandaag met een crossmediaal platform waarmee bereik van tv/AV, radio, bioscoop, out-of-home en digitaal geïntegreerd wordt gemeten.
Het platform heet THX en daarmee kunnen adverteerders dagelijks monitoren hoe hun campagnes het doen, in termen van totaal crossmediaal bereik en audience, maar ook de effecten van online en offline retailbezoek en feitelijke ‘brand impact’.
Kern van het systeem is de THX. app die onder Nederlandse panelleden wordt verspreid. Hiervoor gebruikt MeMo2 niet alleen het eigen panel, maar ook 'drie andere toonaangevende panelpartijen in Nederland'. Met de in totaal 700.000 Nederlandse consumenten verwacht THX. aan voldoende ‘connected’ THX-leden te komen.
De THX. app moet diverse mogelijkheden bieden waarmee consumenten punten, geld en prijzen kunnen verdienen. De basis is het aanmaken van een diep consumentenprofiel en deelname aan korte ‘tinder-achtige’ merk en campagne-onderzoekjes. Extra beloning kan worden verdiend als panelleden ook toestemming geven voor het delen van audio-herkenning en bewegingsdata.
Digitale exposure wordt verzorgd via de gebruikelijke systemen. De verwachting van MeMo2 is dat veel consumenten niet alleen deelnemen aan kort onderzoek, maar de app ook ‘aan’ zetten voor meer passieve metingen.
'Marketeer heeft real-time toegang'
Marcel Vogels van MeMo2: 'Naast de meerwaarde voor panelleden in een eerlijkere exchange in de wisselwerking tussen data en beloning, zit hem misschien wel de grootste meerwaarde bij de gebruikers (de merken). Marketeers en CMO’s hebben nu vrijwel realtime toegang tot kort-cyclisch crossmediale campagne-effecten. Het platform biedt directe inzage in geaggregeerde data waarmee de distributie van media en marketing exposure en attributie in daadwerkelijk consumentengedrag tot uiting komt. Van winkelbezoek tot en met geintegreerde brand performance.'
‘Met de THX app verbinden we de Nederlandse consument met crossmediale uitlevering', gaat Vogels verder. 'Mobiel is daarvoor het juiste platform, omdat de consument die altijd bij zich heeft. Je wilt als merk dagelijks weten hoe de consument media gebruikt.'
Marketeers kunnen in het THX. dashboard direct inzage krijgen in crossmediaal bereik, audience en effecten van grote (representatieve) groepen Nederlandse consumenten. Vogels: 'Als bijvoorbeeld McDonald's gisteren een grote ontbijtcampagne lanceerde dan weet je vandaag wat hiervan de resultaten zijn geweest. Bovendien kan deze data op dagbasis input geven aan een zinvolle optimalisatie. Het delen van ervaring kan dan door de THX. Tracker, met extreem korte surveys.'
De branche is momenteel bezig een groot crossmediaal onderzoek op te zetten, maar dat is nog niet zover. Volgens Vogels biedt THX - te downloaden in de app store - adverteerders alvast een goed alternatief.