De videostreamingsdiensten Viaplay en HBO Max zijn allebei sinds begin maart beschikbaar in Nederland. De wervingscampagnes in de introductiemaand hebben hun vruchten afgeworpen, want volgens marktonderzoeker Telecompaper hebben beide diensten inmiddels meer dan vijfhonderdduizend Nederlandse abonnees. Viaplay noteert hiermee in het eerste kwartaal van 2022 een marktaandeel van zeven procent van alle Nederlandse huishoudens. HBO Max zou zeker 500 duizend Nederlandse abonnees hebben, goed voor acht procent marktaandeel.
De twee bedrijven weigeren zelf Nederlandse abonneecijfers te delen, maar gaven onlangs allebei aan erg tevreden te zijn over de eerste maand.
Andere streamingsdiensten groeien door
Dat honderdduizenden Nederlanders een abonnement hebben afgesloten op Viaplay en/of HBO Max, leidt volgens Telecompaper niet direct tot opzeggingen van andere videostreamingsdiensten. De marktonderzoeker claimt dat het marktaandeel van Netflix even groot is als een jaar geleden (43 procent) en weer groeit. Disney+, Amazon Prime Video en Videoland groeien ook nog steeds. Vorige week meldde RTL Group dat Videoland inmiddels meer dan 1,1 miljoen Nederlandse abonnees heeft.
NPO Start heeft wat marktaandeel ingeleverd, terwijl NPO Plus in dezelfde periode gegroeid is. Dit lijkt verband met elkaar te houden. F1 TV Pro - dat net als Viaplay de Formule 1 uitzendt - heeft een marktaandeel van één procent in Nederland. F1 TV Pro biedt geen extra's, waar Viaplay meer live sports en entertainment aanbiedt.
'Ziggo Sport Totaal groeit niet meer'
Opvallend is dat Telecompaper meldt dat Ziggo Sport Totaal in de afgelopen maanden geen marktaandeel is kwijtgeraakt. Dat had kunnen gebeuren omdat Ziggo Sport Totaal in 2021 de uitzendrechten had op de Formule 1, maar die per 2022 kwijtraakte aan Viaplay. En hoewel Viaplay dus vijfhonderdduizend abonnees in één maand aan zich heeft weten te binden, zou het aantal Ziggo Sport Totaal-abonnees stabiel gebleven zijn. Telecompaper schrijft wel dat het erop lijkt dat de groei van Ziggo Sport Totaal eruit lijkt. De dienst heeft een marktaandeel van twaalf procent.
30 procent heeft minimaal twee streamingsabonnementen
Drie op de tien Nederlanders (dertig procent) heeft abonnementen op twee of meer videostreamingsdiensten, meldt Telecompaper tot slot. Met name huishoudens met kinderen (41 procent) en de leeftijdsgroep 25 - 35 jaar (54 procent) betaalt vaker voor twee of meer streamingsabonnementen.
Teruglezen: een interview met de ceo van Viaplay over de Nederlandse strategie
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!