Overslaan en naar de inhoud gaan

'HBO Max en Viaplay hebben allebei al meer dan half miljoen Nederlandse abonnees'

De twee videostreamingsdiensten zijn nieuw in Nederland en hebben al honderdduizenden abonnees aan zich weten te binden, aldus Telecompaper.
Viaplay
© Bron: Viaplay
Viaplay
© Bron: Viaplay

De videostreamingsdiensten Viaplay en HBO Max zijn allebei sinds begin maart beschikbaar in Nederland. De wervingscampagnes in de introductiemaand hebben hun vruchten afgeworpen, want volgens marktonderzoeker Telecompaper hebben beide diensten inmiddels meer dan vijfhonderdduizend Nederlandse abonnees. Viaplay noteert hiermee in het eerste kwartaal van 2022 een marktaandeel van zeven procent van alle Nederlandse huishoudens. HBO Max zou zeker 500 duizend Nederlandse abonnees hebben, goed voor acht procent marktaandeel. 

related partner content for mobile comes here

De twee bedrijven weigeren zelf Nederlandse abonneecijfers te delen, maar gaven onlangs allebei aan erg tevreden te zijn over de eerste maand.

Andere streamingsdiensten groeien door

Dat honderdduizenden Nederlanders een abonnement hebben afgesloten op Viaplay en/of HBO Max, leidt volgens Telecompaper niet direct tot opzeggingen van andere videostreamingsdiensten. De marktonderzoeker claimt dat het marktaandeel van Netflix even groot is als een jaar geleden (43 procent) en weer groeit. Disney+, Amazon Prime Video en Videoland groeien ook nog steeds. Vorige week meldde RTL Group dat Videoland inmiddels meer dan 1,1 miljoen Nederlandse abonnees heeft. 

NPO Start heeft wat marktaandeel ingeleverd, terwijl NPO Plus in dezelfde periode gegroeid is. Dit lijkt verband met elkaar te houden. F1 TV Pro - dat net als Viaplay de Formule 1 uitzendt - heeft een marktaandeel van één procent in Nederland. F1 TV Pro biedt geen extra's, waar Viaplay meer live sports en entertainment aanbiedt.

'Ziggo Sport Totaal groeit niet meer'

Opvallend is dat Telecompaper meldt dat Ziggo Sport Totaal in de afgelopen maanden geen marktaandeel is kwijtgeraakt. Dat had kunnen gebeuren omdat Ziggo Sport Totaal in 2021 de uitzendrechten had op de Formule 1, maar die per 2022 kwijtraakte aan Viaplay. En hoewel Viaplay dus vijfhonderdduizend abonnees in één maand aan zich heeft weten te binden, zou het aantal Ziggo Sport Totaal-abonnees stabiel gebleven zijn. Telecompaper schrijft wel dat het erop lijkt dat de groei van Ziggo Sport Totaal eruit lijkt. De dienst heeft een marktaandeel van twaalf procent. 

30 procent heeft minimaal twee streamingsabonnementen

Drie op de tien Nederlanders (dertig procent) heeft abonnementen op twee of meer videostreamingsdiensten, meldt Telecompaper tot slot. Met name huishoudens met kinderen (41 procent) en de leeftijdsgroep 25 - 35 jaar (54 procent) betaalt vaker voor twee of meer streamingsabonnementen. 

Teruglezen: een interview met de ceo van Viaplay over de Nederlandse strategie

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in