Premium

Mediasector investeert komende vijf jaar 750 miljoen in AI- en datatechnologie

Groot aantal mediaorganisaties schaart zich volgens Media Perspectives achter plan voor AI in media.

123rf - Kittipong Jirasukhanont

De komende vijf jaar investeert de mediasector in totaal 750 miljoen aan de ontwikkeling van data- en AI-technologie. het bedrag dat Nederlandse mediabedrijven jaarlijks investeren in AI en data, toenemen van 100 miljoen euro in 2020 naar 200 miljoen in 2025.

Dat stelt Media Perspectives in zijn rapport ‘Kansen voor AI in Media’, waarvoor het  met meer dan 50 experts van bedrijven, universiteiten en hogescholen sprak. Het rapport geeft een overzicht en routekaart voor innovatie met AI in media. De routekaart krijgt de steun van de Industrietafel, een periodiek overleg van media-organisaties als NPO, RTL, Talpa Network, DPG Media en Mediahuis.

Internationaal bewapenen

Van belang is aansluiting te zoeken en samen te werken met de Nederlandse AI Coalitie, het publiek-privaat samenwerkingsverband van overheid, bedrijfsleven, onderwijs- en onderzoeksinstellingen en maatschappelijke organisaties. Dit biedt Nederlandse media niet alleen toegang tot de kennis die er hier op AI-gebied wordt ontwikkeld, maar is ook een wapen in de internationale concurrentie. 

Nederland loopt nu nog voorop in het gebruik van AI in Europa, zo bleek al in 2018 uit onderzoek van EY12, maar daarbovenop moet het ook gaan uitblinken in speerpunten waar Nederland op langere termijn onderscheidend en waardevol in zijn. Als dat niet gebeurt, dreigt een groot deel van de media-industrie overbodig te worden en door buitenlandse spelers te worden gedomineerd en gecontroleerd, stellen de onderzoekers.   

Optimaliseren productie, ondersteunen creativiteit

De routekaart presenteert een model voor toepassingen waar AI in media waarde kan toevoegen. Daarbij gaat het onder meer om het optimaliseren van productieprocessen, waardoor het makkelijker is om content te doorzoeken, indexeren en te archiveren. AI speelt ook een rol in het ondersteunen van creativiteit, en het verbeteren van de interactie met het publiek.

Een aardig voorbeeld uit het rapport zijn de samenvattingen van sportwedstrijden, het 'snelst groeiende videosegment'. Elke dag worden er ontelbaar veel uren besteed aan het maken van samenvattingen van sportevenementen. Gebeurtenissen, gezichtsuitdrukkingen, overwinningsuitdrukkingen en spelmomenten worden geanalyseerd om met AI geautomatiseerd samenvattingen te kunnen maken. Ook kunnen fans gepersonaliseerde clips maken, gebaseerd op hun eigen voorkeuren, gecreëerd door AI engines.

De AI-routine kan niet alleen naar spelmomenten kijken, maar ook naar de interactie die gebruikers met de clips hebben. Kijken ze door, haken ze af, welke beelden leiden tot engagement? Daarnaast kan AI ondersteunend zijn in bijvoorbeeld de selectie van geschikte beelden. Het is dan niet nodig volledig zelfstandig content te creëren. Op deze manier wordt creativiteit ondersteund, en niet vervangen.

Inclusiviteit

Naast technologische en commerciële aspecten, zijn er ook opbrengsten gericht op publieke waarden, belangrijk voor de publieke omroepen. Zo kan AI via aanbevelingsalgoritmes het publiek content aanbieden die voldoende objectief, verbindend en pluriform is.  Ok bieden deze algoritmes uitstekende mogelijkheden voor inclusiviteit en toegankelijkheid van het exponentieel gegroeide contentaanbod, stelt het onderzoek.

Deze routekaart komt kort na de intentieverklaring voor verantwoord gebruik van AI. Deze is getekend door RTL, NPO en Beeld en Geluid. En ook in de werkgroep Cultuur en Media van de Nederlandse AI Coalitie werken industrie en kennisinstellingen samen. Samen willen ze zo het belang benadrukken van cultuur en media in de verdere ontwikkeling van AI in Nederland.

Lees hier het gehele onderzoeksrapport

premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Advertentie