De aandeelhouders van NDC mediagroep, FB Oranjewoud en JM Fonds, hebben samen met Mediahuis Groep een principeakkoord bereikt over de overname van NDC door Mediahuis. Met de overname komt er opnieuw een Nederlandse mediapartij in Belgische handen.
Vorige week werd al duidelijk dat Mediahuis NDC mediagroep wilde overnemen. Gesprekken waren in een vergevorderd stadium.
De aandeelhouders zien in Mediahuis Groep de juiste strategische partner om NDC een duurzame toekomst te garanderen. De geplande overname versterkt beide uitgevers, verwachten de twee partijen. Zo sluit de geografische dekking van NDC goed aan bij de overige activiteiten van Mediahuis in de Nederlandse markt. Tegelijkertijd vormen de NDC-merken een verrijking voor de Mediahuis-portfolio.
NDC mediagroep is het grootste onafhankelijke mediabedrijf in Noord-Nederland met titels als Dagblad van het Noorden, Leeuwarder Courant, Friesch Dagblad en tientallen lokale nieuws- en weekbladen. Mediahuis is in Nederland uitgever van NRC, De Telegraaf, De Limburger, Noordhollands Dagblad, Haarlems Dagblad, Leidsch Dagblad en de Gooi- en Eemlander.
'Continuïteit gegarandeerd'
De overname moet NDC mediagroep in staat stellen om aan digitale en commerciële slagkracht te winnen. Pier Baarsma, algemeen directeur NDC mediagroep: 'Mediahuis is een sterk internationaal mediabedrijf met veel professionele knowhow, verstand van regionale kranten en de financiële middelen om ons verder te helpen in de digitale transformatie. Bij Mediahuis is de onderneming in veilige handen en is de continuïteit gegarandeerd.'
Begin dit jaar bevestigde Baarsma dat NDC in zwaar weer verkeerde en dat de uitgever verkocht moest worden als ze 'niet binnen twee jaar kan aantonen zelfstandig verder te kunnen'.
Het is de bedoeling dat NDC deel gaat uitmaken van Mediahuis als zelfstandig dochterbedrijf. 'Met een eigen directie en twee noordelijke vertegenwoordigers in de Raad van Commissarissen heeft Mediahuis een garantie gegeven voor de regionale verankering van NDC.'
Gert Ysebaert, ceo Mediahuis Groep, vult aan: 'De voortgaande digitalisering maakt het voor mediabedrijven noodzakelijk om de krachten te bundelen, schaalvoordelen optimaal te gebruiken en te leren van elkaars expertise. De sterke regionale merken van NDC, elk met hun eigen signatuur, hebben alles in zich om hun leidende marktpositie te versterken en hun onafhankelijke journalistiek verder te verankeren in de Noord-Nederlandse samenleving.'
De overname moet nog worden goedgekeurd door de Autoriteit Consument en Markt. Daarnaast is de ondernemingsraad van NDC mediagroep gevraagd te adviseren over de geplande overname.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!