Overslaan en naar de inhoud gaan

Voorstel wijziging Mediawet: verlaging rijksbijdrage, meer ruimte reclame-inkomsten NPO

Reclametijd op publieke zenders afbouwen tot vijf procent in 2026 wordt losgelaten.
Loeki
Loeki

De wijziging volgt op het advies van de Afdeling advisering van de Raad van State in december. Met ingang van 2029 wordt de rijksmediabijdrage structureel met 13,4 miljoen verlaagd. Door de verlaging wordt de publieke omroep meer afhankelijk van reclame-inkomsten. In totaal wil het kabinet 150 miljoen euro op de publieke omroep bezuinigen.

Geen afbouw reclame op publieke lineaire zenders

De oorspronkelijke regel om de reclametijd op publieke lineaire zenders af te bouwen tot vijf procent in 2026 - ingesteld onder het vorige kabinet - is losgelaten. Het huidige maximum van acht procent wordt nu als nieuwe grens vastgelegd. Volgens het kabinet is deze aanpassing noodzakelijk om de lagere rijksbijdrage te compenseren zonder verlies van kwaliteit of bereik.

Komende zomer komt het kabinet met bredere hervormingsvoorstellen voor NPO. Dan is er ook een impactanalyse van de gevolgen voor commerciële mediapartijen.

50 miljoen

De NPO kreeg in december van het kabinet de opdracht 50 miljoen extra op te halen uit Ster-inkomsten. Ster meldde daarvoor mogelijkheden te zien 'zonder dat commerciële exploitanten worden gehinderd'.  

Protest programmamakers

Ruim duizend programmamakers, journalisten en medewerkers van de publieke omroepen zijn maandag een actie begonnen om de bezuiniging van ruim 150 miljoen euro op de NPO terug te draaien.

Om de actie kracht bij te zetten is maandag beschermdepubliekeomroep.nl gelanceerd.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in