
Het verwerven van UMTS-licenties in negen Europese landen en Japan alleen al kostte het bedrijf circa 45 miljoen gulden. Inmiddels telefoneren 130 miljoen mensen in 27 landen via Vodafone, maar de weg naar global brand is nog ver. Grote voorbeeld is Coca-Cola, maar voor Vodafone is er nog een lange weg te gaan voordat dit merk mondiaal de bekendheid geniet die de bekendheid van deze frisdrank evenaart. Complicerende factor is dat dochtermaatschappijen in diverse landen onder eigen naam opereren. Dat geldt voor D2 in Duitsland, voor Omnitel in Italië en voor Libertel in Nederland. Als tussenfase wordt gekozen voor co-branding. Libertel opereert inmiddels onder de naam Libertel Vodafone. De opbouw tot global brand zal vanuit de Europese markt gestalte krijgen, omdat het bedrijf in dit werelddeel de sterkste positie kent. Belangrijkste concurrenten op de Europese markt zijn het Britse Orange en France Telecom die eveneens hard werken aan de opbouw van hun merk. Orange is tot nu toe het enige echt Europese merk in mobiele telefoondiensten en France Telecom is na Vodafone de grootste aanbieder van mobiele telefoondiensten met 30,5 miljoen gebruikers.
<#FONT SIZE=1>Bron: werben & verkaufen<#/FONT>
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid