Overslaan en naar de inhoud gaan

Sanoma verbetert winstgevendheid en neemt meerderheidsbelang in Panel Inzicht

Ook zijn er nieuwe kredietfaciliteiten.
Miniatuurvoorbeeld
© ANP
Miniatuurvoorbeeld
© ANP

Sanoma heeft in 2018 de operationele winst (gecorrigeerd voor incidentele baten en lasten) voor het derde jaar op rij zien stijgen. Die komt uit op 197 miljoen euro. Een jaar eerder was dat 179 miljoen. Het Finse uitgeefconcern maakte vanochtend de jaarcijfers bekend.

Ook kondigt Sanoma Media Netherlands aan een meerderheidsbelang in Panel Inzicht te nemen. Volgens de uitgever is dat een 'interessante speler op de markt van online onderzoekpanels in Nederland', waarin Sanoma al actief is met hettestpanel.nl. Panel Inzicht had in 2018 een omzet van 3 miljoen euro.

Rob Kolkman, de nieuwe ceo van Sanoma Media Netherlands: 'Wij willen met deze acquisitie onze datapropositie voor zakelijke partners versterken. Met inzichten van consumentenpanels kunnen merken de verbinding met consumenten verder vergroten. Panel Inzicht is daarmee een belangrijke aanvulling op de data en inzichten die wij zelf al verkrijgen via onze crossmediale merken.'

related partner content for mobile comes here

Nieuwe kredietfaciliteiten

In Nederland vergrootte Sanoma afgelopen jaar het aandeel in aanbiedingensite Scoupy verder en integreerde het in de organisatie. In december werd de overname van educatieplatform Iddink Group aangekondigd. De verwachting is dat deze acquisitie, na goedkeuring van de Autoriteit Consument & Markt, in het tweede of derde kwartaal van 2019 wordt afgerond.

Begin deze week zijn de nieuwe kredietfaciliteiten getekend, die mede bedoeld zijn voor de acquisitie van Iddink. Naast zes Scandinavische banken nemen ook ING Bank, ABN Amro en Rabobank deel aan de financiering.

Focus op klanten en acquisities

Susan Duinhoven, ceo en President van Sanoma Group: 'De goede performance in ons totale bedrijf, heeft het mogelijk gemaakt om onze strategie van groei, met focus op onze educatieve business, in te vullen. Onze media presteerden uitstekend waarbij de dubbele groeicijfers in leestijd en in omzet bij NU.nl én de groei in abonnees van het grootste nieuwsmerk in Finland, Helsingin Sanomat, het meest opvallend zijn. De ingezette koers van focus op onze klanten en groei door synergetische acquisities zetten we ook komend jaar voort.'

Sanoma Group verwacht voor dit jaar een omzet die iets lager is met 2018, met een EBIT-marge (voor aftrek van amortisaties van allocaties van overnamewaardes) van rond de 15 procent. Vorig jaar was dat 15.7 procent.

Later meer

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in