Radio Veronica is de grootste stijger in de verschillende doelgroepen in het eerste halfjaar van 2025, zo blijkt uit de luistercijfers van NMO. In de commerciële doelgroep 20-59 is er zelfs een meer dan verdubbeling van het marktaandeel (index 225), in 13+ gaat het om een verdubbeling ten opzichte van het eerste halfjaar van 2024 (Q1 en Q2). In 20-49 stijgt het aandeel van 2,2 naar 3,6 procent (index 164).
Ook Kink weet de index fors te laten stijgen. In 20-59 heeft de zender die slechts deels op de FM te horen is 157 en in 13+ 160. In 20-49 maakt de zender procentueel de grootste progressie met een index van 183.
De derde zender die opvalt, is Slam!, net als Radio Veronica onderdeel van Mediahuis Nederland. In de commerciële doelgroepen heeft Slam! (zonder FM-frequentie) een flinke groei te pakken (indexen 143 en 153) en ook in 13+ is er een stijging.
BNR Nieuwsradio weet ook beter te scoren dan in het eerste halfjaar van 2024 in de commerciële doelgroepen. In 20-49 heeft de zender een index van 160. Verder is er groei voor Joe (DPG Media) en Radio 538 (Talpa Network) in alle drie de doelgroepen.
Qmusic scoort ook met themazender
Qmusic blijft marktleider in de commerciële doelgroepen, met kleine winst ten opzichte van vorig jaar in 20-59 en een daling in 20-49. Opvallend is dat ook Qmusic Limburg en Qmusic Non Stop het marktaandeel behoorlijk weten te vergroten.
Grootste daler van het afgelopen halfjaar is Radio 10 (Talpa Network) dat in de commerciële doelgroepen bijna een derde van zijn marktaandeel verliest.
Weinig grote verschuivingen ochtend
Uit een eerdere analyse van Abovo Maxlead bleek dat er ondanks alle veranderingen in de ochtenprogrammering geen sprake is van een aardverschuiving. Vooralsnog wordt de top 3 nog niet aangevallen en lijken Qmusic en NPO Radio 2 zelfs wat meer afstand te nemen van Radio 538.

Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Abonneer nuSlam is in de Randstad gewoon op FM te beluisteren