Overslaan en naar de inhoud gaan

Het broze, breekbare vaasje van Rutte vereist een gezond medialandschap

Als Rutte oprecht is in zijn brief aan het volk, dan zorgt hij dat grote techpartijen als Google en Facebook gewoon belasting gaan betalen.
Miniatuurvoorbeeld
© 123RF
Miniatuurvoorbeeld
© 123RF

Nederland is volgens Mark Rutte een teer bezit van ons allemaal. Iets moois om te beschermen en mooier te maken. Want het kan ook kapot. Rutte beschrijft eigenlijk hoe een democratie werkt. Hij spreekt over meerderheden en compromissen. Misschien is het goed dat Rutte zich realiseert dat er een aantal belangrijke kenmerken horen bij een democratie. Eentje daarvan is dat er vrije media zijn. Een andere belangrijke grondslag is het betalen van belasting.

Wurggreep op de advertentiemarkt

In dat laatste zijn grote techpartijen als Facebook en Google nou niet bepaald gespecialiseerd. Ze weigeren belasting te betalen over het geld dat ze verdienen aan consumenten in Europese landen. Europa komt maar niet door met regelgeving en dus besloten landen als de UK en Frankrijk onlangs het heft in handen te nemen en belastingwetgeving door te voeren die ze ongeveer een half miljard euro per land oplevert. Zodat brandweermannen, onderwijzers en verpleegkundigen gewoon betaald kunnen blijven worden.

In Nederland verdienen Facebook en Google naar schatting 1,2 miljard euro aan Nederlanders via advertenties. Dat gaat richting de 70% van alle digitale advertenties. Deze wurggreep op de advertentiemarkt doet alle in Nederland opererende mediapartijen snakken naar lucht. Daarom is er ook een consolidatiegolf gaande van jewelste. Deze mediapartijen dragen hun steentje bij aan vrije media. Ze staan garant voor een pluriform aanbod waarbij Nederlanders vanuit verschillende invalshoeken nieuws en entertainment kunnen consumeren.

Urn met as van contentproducenten

Google en Facebook dragen daarentegen net zoveel bij aan een pluriform Nederlands aanbod als Frank Masmeijer aan een cocaïnevrije maatschappij. Dus als Rutte de democratie wil blijven stutten, moet hij met zijn ministers Slob en Hoekstra in 2019 eens heel snel aan de slag om de voorwaarden te scheppen voor een gezond Nederlands medialandschap. Een landschap waarin de markt wordt gedefinieerd op basis van gelijke kansen. En waar grote techpartijen worden gewezen op hun verantwoordelijkheid van het grote bereik dat ze hebben. Door gewoon belasting te betalen en bij te dragen aan professionele Nederlandse content. Anders is het vaasje van Rutte binnen enkele jaren een dikke vette urn gevuld met het as van de partijen die Nederlandse content produceerden.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word abonnee
Dave Winters

Vergeet hiernaast niet de oneerlijke concurrentie van de met miljoenen gesubsidieerde NPO. Ze worden ondanks een slecht plan zelfs nog gecompenseerd voor teruglopende advertentie-inkomsten terwijl, op een paar 60-plussers na, geen belastingbetaler nog geïnteresseerd is in wat deze omroepen publiceren. De incompetentie in onze overheid is te bizar voor woorden. Maar het zal ze wel goed uitkomen omdat ze via de weinig kritische NPO toch zeer gemakkelijk hun propaganda kunnen verspreiden. Het aloude adagium 'don't bite the hand that feeds you' geldt natuurlijk heel erg voor de NPO. Maar ongetwijfeld zijn Google en Facebook ze ook erg gunstig en worden deze belastingtrucs daarom toch wel toegestaan. Invloed op de media geeft natuurlijk macht.

reactie

mee eens

Ruud de Langen

Hi David, dat hoort daar ook zeker bij als ik het heb over een markt waarbij partijen een gelijke kans krijgen (en niet de ene gesubsidieerd en de andere niet).

Fuckit

Ruud begrijpt niet helemaal wat David zegt. Daarom werkt Ruud drie maanden per jaar voor de staat. Dan kunnen er van zijn vruchten fijn mensen worden doodgeschoten in verre vreemde landen.

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al abonnee? Log hier in