Esomar: online-onderzoek wordt dominant


Dat maakt Esomar bekend in zijn Global Market Research Report, dat samen met KPMG is opgesteld.
Esomar concludeert dat na een moeilijke periode betere tijden zijn aangebroken met groeiperecentages tussen de 4 en 6 procent per jaar. De meest dynamische markten zijn de nieuwe EU-landen en Azië.
Vacatures
Senior Marketeer Partnerships
Nationale Postcode LoterijSenior communicatieadviseur
Gemeente DelftTeamleider Online
AVROTROS
Uit het onderzoek blijkt dat de marktonderzoekindustrie wereldwijd een omzet haalde in 2005 van 23,29 miljard dollar. Dat is 7 procent meer dan in 2004, maar gecorrigeerd voor inflatie bedroeg de groei 4,3 procent.
De volwassen markten in West-Europa deden het ook goed met 5,4 procent groei (gecorrigeerd voor inflatie). Europa doet 45 procent van de totale omzet in marktonderzoek, de VS staat tweede met 36 procent van de bestedingen.
De landen met de sterkste groei in marktonderzoekbestedingen zijn: Letland (34 procent groei), China (25 procent), Thailand (23 procent), Bulgarije (22 procent) en Maleisië (20 procent).
In Frankrijk groeide marktonderzoek met 3,2 procent in 2005. Duitsland deed 2,8 procent en de VS haalde 2,1 procent. Engeland kwam niet verder dan 0,1 procent.
Online rukt snel op naar het hart van de marktonderzoekbranche. In 2005 haalde het al 20 procent van de totale bestedingen. In 2004 was dat nog 11 procent.
Die groei gaat vooral ten koste van face-to-face interviews. In 2005 nam deze vorm 21 procent van de markt in. Maar in 2004 was dat nog 31 procent. Daarmee is telefonische onderzoek de belangrijkste vorm van data collectie geworden met 22 procent van de markt. In 2004 haalde deze methode nog 24 procent. De verdeling kwantitatief/kwalitatief onderzoek blijft overigens gelijk: 80/20.
Esomar hoopt dat meer ontwikkelde vormen van online-onderzoek de prijsdruk zullen ondervangen.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid