Overslaan en naar de inhoud gaan

Esomar: online-onderzoek wordt dominant

De omzet van de marktonderzoekbureaus is wereldwijd in 2005 met 4,3 procent gestegen. 45 procent van de totale omzet komt uit Europa, dat…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Dat maakt Esomar bekend in zijn Global Market Research Report, dat samen met KPMG is opgesteld.

related partner content for mobile comes here

Esomar concludeert dat na een moeilijke periode betere tijden zijn aangebroken met groeiperecentages tussen de 4 en 6 procent per jaar. De meest dynamische markten zijn de nieuwe EU-landen en Azië.

Uit het onderzoek blijkt dat de marktonderzoekindustrie wereldwijd een omzet haalde in 2005 van 23,29 miljard dollar. Dat is 7 procent meer dan in 2004, maar gecorrigeerd voor inflatie bedroeg de groei 4,3 procent.
De volwassen markten in West-Europa deden het ook goed met 5,4 procent groei (gecorrigeerd voor inflatie). Europa doet 45 procent van de totale omzet in marktonderzoek, de VS staat tweede met 36 procent van de bestedingen.
De landen met de sterkste groei in marktonderzoekbestedingen zijn: Letland (34 procent groei), China (25 procent), Thailand (23 procent), Bulgarije (22 procent) en Maleisië (20 procent).
In Frankrijk groeide marktonderzoek met 3,2 procent in 2005. Duitsland deed 2,8 procent en de VS haalde 2,1 procent. Engeland kwam niet verder dan 0,1 procent.

Online rukt snel op naar het hart van de marktonderzoekbranche. In 2005 haalde het al 20 procent van de totale bestedingen. In 2004 was dat nog 11 procent.
Die groei gaat vooral ten koste van face-to-face interviews. In 2005 nam deze vorm 21 procent van de markt in. Maar in 2004 was dat nog 31 procent. Daarmee is telefonische onderzoek de belangrijkste vorm van data collectie geworden met 22 procent van de markt. In 2004 haalde deze methode nog 24 procent. De verdeling kwantitatief/kwalitatief onderzoek blijft overigens gelijk: 80/20.
Esomar hoopt dat meer ontwikkelde vormen van online-onderzoek de prijsdruk zullen ondervangen.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in