Hoera! Loeki de Leeuw is 50 jaar!
Al sinds 1965 kun je bij Ster reclame inkopen rondom de content van de Nederlandse Publieke Omroep (NPO) op radio, televisie en online. Met onze reclameblokken bereiken we iedereen, op ieder moment van de dag, maar doen dat nét even anders. Zo onderbreken we geen programma’s met reclame en is er een beperkt aantal reclameminuten per uur, waardoor de impact van jouw campagne groter is. Onze kennis zetten we maar al te graag in voor jou! Zo versterkt Ster elke campagne met inzichten, kennis, kwaliteit en bereik. We denken dagelijks mee met onze klanten, nemen je mee in de nieuwste ontwikkelingen op gebied van media en reclame, en kunnen je altijd voorzien van advies op maat. Dankzij onze vaste prijzen weet je van tevoren waar je aan toe bent en kunnen we het hebben over de essentie: hoe kunnen we het aanbod van Ster zo optimaal mogelijk inzetten om jouw doelstelling(en) te bereiken?
Het is feest! Vandaag, op 24 januari 2022, viert Loeki de Leeuw zijn 50ste verjaardag. Precies 50 jaar geleden verscheen het vrolijke leeuwtje voor het eerst in de Ster-reclameblokken. Er is in de tussentijd van alles gebeurd, maar het belangrijkst van alles is dat hij sinds deze zomer weer terug is op de buis! Kijk je mee naar 50 jaar Loeki?
Het begin van Loeki
Loeki is ontstaan vanuit een idee van poppenfilmproducent Joop Geesink. Hij bedacht én ontwierp een klein, vrolijk leeuwtje wat in januari 1972 zijn debuut maakte op de Nederlandse televisie. In de reclameblokken van Ster op NPO 1 en NPO 2 is Loeki zo’n 50 à 60 keer te zien op tv. Later kwam hier ook NPO 3 bij. Loeki veranderde dus al snel van een stuntelig leeuwtje in een begrip binnen de Nederlandse televisie-industrie.
Vele avonturen
Klunzig was het kleine leeuwtje zeker. Vanuit deze onhandigheid ontstaat zijn welbekende kreet: ‘Asjemenou’. In de filmpjes beleeft Loeki verschillende avonturen. In de loop van zijn carrière had hij verschillende vriendjes: Welpie het kleine leeuwtje, Piep de muis, Roosje het leeuwinnetje, Guusje het kleine eendje en Filiep de blauwe olifant. Ook is Loeki van 1976 tot 1986 te zien op de Franse televisie. Daar staat hij beter bekend als ‘Le Petit Lion’.
Een hele klus
Tot 2004 worden er in totaal meer dan 7000 filmpjes gemaakt die elk zo’n 4 seconden duren. Al deze filmpjes worden geproduceerd door Geesink Filmproductie, wat later Toonder Studio’s wordt. Het maken van de Loeki-filmpjes was toentertijd een hele klus: nadat het script voor zo’n filmpje werd bedacht werden de video’s in de studio opgenomen. Een filmpje ontstond door 100 stilstaande beelden achter elkaar te zetten, Voor ieder beeld worden een houten Loeki, bekleed met vilt, en verschillende rekwisieten een millimeter verschoven waardoor uiteindelijk een echte film ontstaat. Het is dus heel veel handwerk om zo’n filmpje te maken.
Ster Gouden Loeki
Dé publieksprijs voor de beste reclame van het jaar is naar het leeuwtje vernoemd. Vanaf 1995 wordt er jaarlijks gestreden om deze felbegeerde prijs: de Ster Gouden Loeki. Dit jaar wordt deze prijs uitgereikt tijdens een televisie-uitzending op 25 februari op NPO 1 bij Omroep MAX. Meer over de Ster Gouden Loeki lees je hier.
Petitie voor de terugkeer van Loeki
In 2004 is Loeki van de buis verdwenen, maar de Leeuw heeft natuurlijk niet stilgezeten. Hij kreeg bijvoorbeeld in 2006 een permanente plek in museum Beeld en Geluid in Hilversum. Hier is een deel van de decors en rekwisieten te bewonderen. In 2019 gebeurt er iets bijzonders: naar aanleiding van de uitreiking van de Ster Gouden Loeki komen NPO Radio 2-djJeroen Kijk in de Vegte en collega Jan-Willem Roodbeen tot de conclusie dat de luisteraars Loeki erg missen in de reclameblokken. Ze zetten een petitie op die binnen één dag al meer dan 10.000 keer werd ondertekend. Naar aanleiding hiervan werd op woensdag 30 januari 2019, vlak voor het NOS Journaal van 20:00 uur op NPO 1, een Loeki-filmpje van 1 minuut uitgezonden. Deze eenmalige comeback was een groot succes.
Al sinds 1965 kun je bij Ster reclame inkopen rondom de content van de Nederlandse Publieke Omroep (NPO) op radio, televisie en online. Met onze reclameblokken bereiken we iedereen, op ieder moment van de dag, maar doen dat nét even anders. Zo onderbreken we geen programma’s met reclame en is er een beperkt aantal reclameminuten per uur, waardoor de impact van jouw campagne groter is. Onze kennis zetten we maar al te graag in voor jou! Zo versterkt Ster elke campagne met inzichten, kennis, kwaliteit en bereik. We denken dagelijks mee met onze klanten, nemen je mee in de nieuwste ontwikkelingen op gebied van media en reclame, en kunnen je altijd voorzien van advies op maat. Dankzij onze vaste prijzen weet je van tevoren waar je aan toe bent en kunnen we het hebben over de essentie: hoe kunnen we het aanbod van Ster zo optimaal mogelijk inzetten om jouw doelstelling(en) te bereiken?
Reacties:
Om te kunnen reageren, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan en betaal € 1,- voor de 1e maand.
Ja, ik wil lid wordenLog InOm een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid