Overslaan en naar de inhoud gaan

Kink wil meer zijn dan live radio, maar mikt ook op FM-frequentie

Kink is terug met ‘het alternatief’ voor wat je overal al hoort op de radio. Michiel Veenstra en Niels van Altena over de ambities.
Kink
Michiel Veenstra (l) en Niels van Altena
Kink
Michiel Veenstra (l) en Niels van Altena

De thuisbasis van Kink is een plek waar het oude Kink FM in 1995 werd geboren: in het oude Veronica-pand aan het Hilversumse Laapersveld. De cirkel lijkt dus rond voor Kink dat sinds februari zijn rentree maakte op de (digitale) radio.

Hoe zat het ook alweer? Kink FM hield op in 2011, omdat de toenmalige eigenaar de Vereniging Veronica geen ambities meer had om media te doen. Daarmee verdween het merk. Medeoprichter Jan Hoogesteijn kon het merk terugkopen, zonder de ambitie de zender weer nieuw leven in te blazen. Maar er ging iets buzzen: hij kreeg zo veel vragen of Kink zou terugkeren dat hij besloot te gaan praten met potentiële investeerders. Oud-directeur Leon Ramakers van Mojo Concerts was zo enthousiast dat hij zei: ‘Bel de rest maar af, ik ga er zelf geld in steken.’ Samen legden ze Kink opnieuw op de tekentafel.

Ze kaapten 3FM-dj Michiel Veenstra weg en die zette als programmadirecteur de zender verder op, die te beluisteren is via de digitale wegen en DAB+.

Veenstra proefde aan alles dat dit een goed moment was om Kink terug te brengen. ‘In distributie was het er de tijd voor, inhoudelijk ook. De partijen die alternative draaiden, deden dat steeds minder, zoals 3FM.’

Niels van Altena vertrok vorig jaar bij Ster, waar hij commercieel manager was en bewerkt nu vanuit zijn eigen bedrijf Het Alternatief (en als liefhebber van de Kink-muziek) de commerciële markt voor de zender. ‘Me
t Het Altenatief wil ik gaan proberen om een saleshuis te worden voor startende media-initiatieven.’ Hij ziet dat met online distributie en DAB+ het bereik ongeveer 30 procent is. ‘Dat gaat in de nabije toekomst kannibaliseren op de FM.’

Premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in