Nederlandse tv-exploitanten lopen in de tweede helft van het jaar naar schatting zo’n veertig miljoen euro mis door het verbod op gokreclames. Die verwachting spreekt GroupM Nederland uit in een eigen rapportage over de mediasector.
Gokbedrijven mogen sinds 1 juli geen ongerichte reclames voor online kansspelen meer maken op onder meer televisie. De verantwoordelijk minister kondigde het verbod eerder dit jaar aan nadat een meerderheid van de Tweede Kamer aangaf dat er ‘gegronde redenen zijn voor een reclameverbod, zoals de grote toename van ongerichte gokreclames voor online gokken met mogelijk grote maatschappelijke gevolgen zoals financiële problemen en verslavingsproblematiek.’
65 miljoen euro
Adverteerders en tv-zenders reageerden in maart verbolgen op het aanstaande verbod op kansspelreclames. Het verbod kost ze namelijk veel geld. Onderzoek van mediainvesteringsbedrijf GroupM rekent voor dat tv-exploitanten vorig jaar 65 miljoen euro vingen uit gokreclames. De gokindustrie kocht volgens GroupM ‘maar’ twee tot drie procent van de GRP’s (ruim 17 duizend van de 959 duizend), maar betaalde hier premium tarieven (i400) voor. Tv-exploitanten haalden zo zes tot zeven procent van hun jaaromzet uit gokreclames, zegt Jim Leeuw als head of AV bij Wavemaker in een toelichting op het rapport tegen Adformatie. ‘Het blijft een inschatting, maar wel een waar wij als GroupM achterstaan.’ Leeuw heeft meegewerkt aan de totstandkoming van het rapport.
Hogere GRP's
Door het verbod op gokreclames dat op 1 juli is ingegaan lopen de tv-exploitanten naar schatting dit jaar veertig miljoen euro mis. Een gat dat zij zoveel mogelijk proberen op te vullen met nieuwe klanten en een klein deel uit de verhoging van GRP-prijzen, denkt Remon Buter als chief investment officer van GroupM. En dat is enigszins opvallend, want de vraag naar GRP’s neemt door de aanhoudende dalende tv-kijktijd verder af. De prijzen van GRP’s komen dus verder onder druk te staan. Buter verwacht dat tv-exploitanten de omzetdaling door verdwijnende gokreclames enigszins maar niet volledig kunnen compenseren door GRP-prijzen te verhogen. Onderzoeker Leeuw verwacht dat tv-exploitanten rekening houden met een omzetdaling tot twee procent over het kalenderjaar 2023. ‘Die omzetdaling is niet gelijk over de maanden uitgesmeerd, want in de eerste helft van het jaar waren gokreclames nog toegestaan en voor de feestdagen is het een piekperiode wat betreft tv-reclames.’
Radio en billboards
Het verbod op gokreclames raakt niet alleen tv-exploitanten. Gokreclames zijn sinds 1 juli ook niet meer te horen op de radio en ook out-of-home-billboards die adverteren voor online kansspelen zijn verleden tijd. Aanbieders van online kansspelen mogen nog wel adverteren op websites, apps, sociale media, ‘online spelomgevingen’ en via nieuwsbrieven. Maar: alleen als zij kunnen garanderen dat hun reclames voor minimaal 95 procent consumenten vanaf 24 jaar bereiken. Die procentregel gaat mogelijk leiden tot een kat-en-muisspel tussen merken en de Kansspelautoriteit, zeiden experts vorige maand tegen Adformatie.
Niet alle gokaanbieders hebben tools om hun bereikcijfers door te lichten en het is niet duidelijk of de Kansspelautoriteit in staat is om de bereikcijfers te controleren. De voorzitter van de Kansspelautoriteit zei tegen Adformatie: ‘We gaan alle middelen toepassen, en verwachten van vergunninghouders bijvoorbeeld rapportages van Google Analytics of anderszins. De bewijslast ligt bij de aanbieders als Holland Casino en Toto. Hoe die online reclameveilingen op de achtergrond werken is onze zaak niet.’
Buter van GroupM verwacht dat aanbieders van online kansspelen hun tv-budgetten zullen verschuiven naar mediakanalen die wel nog toegestaan zijn. Sponsoring van sportclubs bijvoorbeeld. Zolang dat mag dan, want per 1 juli 2024 geldt het reclameverbod voor online gokken ook voor clubsponsoring.