Radio heeft in Nederland nog steeds een uitstekend imago, zo blijkt uit onderzoek van Motivaction in opdracht van FD Mediagroep. Ondervraagden bestempelden het medium vaak als ‘toegankelijk’ en ‘interessant’. Ook worden nieuwere vormen als audio on demand en podcasts met veel aandacht beluisterd.
Van alle radiostations in Nederland wordt BNR het meest aandachtig beluisterd, komt verder uit het onderzoek naar voren. 81 Procent van de BNR-luisteraars geeft aan met aandacht naar de zender te luisteren, tegenover een gemiddelde van 41 procent van de luisteraars van overige zenders. 18 Procent van de ondervraagden geeft aan met aandacht naar de reclameblokken van BNR te luisteren. Bij de overige zenders is dit 7 procent.
Lex van Meurs, senior research consultant Motivaction, zegt daarover dat BNR onder zijn luisteraars ook het hoogst op interessant, betrouwbaar en geconcentreerd wordt beluisterd.
Het onderzoek is in opdracht van FD Mediagroep uitgevoerd onder 1722 ondervraagden waarvan 824 luisteraars van elf landelijke radiozenders en is representatief voor Nederlanders van 25 tot en met 75 jaar. Om voldoende BNR Nieuwsradio luisteraars in de steekproef te krijgen is er gebruik gemaakt van oversampling. Inclusief de oversampling deden er in totaal 529 BNR Nieuwsradio luisteraars mee met het onderzoek. De veldwerkperiode van het onderzoek liep van 8 tot en met 16 maart 2021.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!