Gert-Jaap Hoekman over groeiende bereik NU.nl
NU.nl laat een groeiend bereik zien. Wat ligt hieraan ten grondslag?
Sanoma heeft geïnvesteerd in NU.nl, waardoor we veel meer slagkracht hebben gekregen. We hebben onze redactie versterkt, waardoor we het nieuws beter uitleggen en sneller kunnen brengen. Ook hebben we ons social team versterkt en zien we dat ons bereik op Facebook en Instagram flink stijgt. Tot slot hebben we meer ontwikkelaars aangenomen, zodat we beter naar onze bezoekers kunnen luisteren en daarmee onze site en apps kunnen verbeteren.
Kun je verklaren waarom de afstand tussen NU.nl en bijvoorbeeld het AD toeneemt qua bereik?
Ik weet niet wat onze concurrenten doen natuurlijk, maar bij NU.nl staat de bezoeker op één. We luisteren heel goed naar hun wensen en proberen die ook snel tot uitvoering te brengen. Zo hebben we als eerste een donkere modus geïntroduceerd, zodat de app ook in het donker prettig te gebruiken is. En daarnaast is het persoonlijk kunnen maken van onze app heel belangrijk voor onze bezoekers. We versturen dagelijks meerdere regionale pushberichten met breaking news en geven mensen ook de mogelijkheid om belangrijke nieuwsverhalen op de voet te volgen, zoals bij de reddingsactie van de Thaise jongens. Dat doen ze massaal.”
Wat zijn de ambities van NU.nl voor 2018? Waar staan jullie nu, gezien de ambities?
Wij willen problemen oplossen voor onze bezoekers. Dat zit al in ons DNA sinds we in 1999 besloten dat mensen niet hoefden te wachten op het nieuws tot de krant op hun deurmat viel. Maar NU.nl moet nóg relevanter worden. We maken niet langer één app voor iedereen, maar willen iedereen een eigen app geven. Dat betekent dat het nieuws, maar ook services zoals het weer, de tv-gids en het scorebord, meer op maat gemaakt moeten worden. Daarmee hopen we natuurlijk dat mensen onze app vaker gaan bezoeken. En dat gebeurt ook. Het aantal sessies per gebruiker stijgt dit jaar met tien procent, dus we zijn op de goede weg.
Waar zijn de lezers van NU.nl te vinden: vooral desktop of mobile? Welke ontwikkelingen zie je hierin en hoe speel je hierop in?
Het bijzondere aan NU.nl is dat onze bezoekers op beide platforms in grote getalen aanwezig zijn. Natuurlijk zien we een verschuiving naar mobiel, maar desktop is ook nog steeds ontzettend groot.
Ten tijde van Trump en fake news; wat is het gevolg voor het lezersaantal en lezersgedrag voor NU.nl?
We zien geen Trump-bump, zoals ze dat in de VS zien. Wel zien we dat er veel interesse is in de factchecks, die we maken in samenwerking met Facebook.
Wat is het laatste nieuws?
NU.nl is sinds kort ook te lezen op een koelkast!
Bron: Nederlands Media Nieuws
Reacties:
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!