Enorme boost tv-markt 2021

De reclamebestedingen op televisie groeide met 20 procent naar 903 miljoen euro.

Schermtijd: 3 uur en 20 minuten
Shutterstock

De bestedingen van adverteerders op tv zijn nog nooit zo hoog geweest als in het afgelopen jaar. De tv-reclamemarkt voor spot- en non-spotbestedingen is in 2021 uitgekomen op 903 miljoen euro, een groei van 20 procent ten opzichte van een jaar eerder. Dat schrijft Screenforce, de Nederlandse tv-marketingorganisatie, in een perscommuniqué.

De groeispurt van 20 procent hangt samen met de coronadip in de bestedingen van 2020. Ten opzichte van 2018 groeit de tv-markt met 9 procent. Nog altijd een percentage om mee thuis te komen.

  • 806 miljoen euro: Spotbestedingen 2021
  • 98 miljoen euro: Non-spotbestedingen 2021
  • 903 miljoen euro: Totaal televisiebestedingen 2021

Spotmarkt

De spotreclamemarkt maakte een spurt vanaf het tweede kwartaal, plus 79 procent. Deze groei was volgens Screenforce meer dan alleen een herstel van de daling in de tweede kwartaal van 2020. Ook de tweede helft van 2021 liet een double-digit groei zien. Screenforce: ‘Factoren die een rol speelde bij de toegenomen vraag naar tv-reclamezendtijd zijn de nog altijd stevige concurrentie op de retailmarkt, de doorgroei van e-commerce, het herstel van de economie en het grote aanbod van grote sport events. De toegenomen vraag naar zendtijd heeft ook een opstuwend effect op de prijs gehad. Onder meer omdat adverteerders in tijden van schaarste eerder opteren voor de duurdere inkoopvormen.’

Non-spot

De non-spotbestedingen bedroegen in 2021 98 miljoen euro, een groei van 16,6 procent. Hiermee komen de non-spotbestedingen boven het niveau van vóór de coronacrisis uit, rekent Screenforce voor.

Tv-bestedingen 2016-2021
Tv-bestedingen 2016-2021 Screenforce

Tv-schermtijd gedaald

Nederland keek in 2021 dagelijks gemiddeld 3 uur en 20 minuten naar de televisie. Dat betekent een daling van 3 procent ten opzicht van 2020, dat volgens Screenforce een recordjaar was. Screenforce: ‘Met een tv-schermtijd van 200 minuten zaten we in 2021 nog altijd 5 procent boven het niveau 2019, het jaar vóór de coronacrisis.’

Van de 3 uur en 20 minuten, werden 2 uur en 8 minuten lineair gekeken, 27 minuten keken we uitgesteld.

Het Screenforce TV Jaarrapport 2021 is hier te downloaden.

Reacties:

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Dave Winters
Raar, ik ken veel mensen, maar bijna niemand onder de 60 die nog lineair tv kijkt, uitgezonderd sportwedstrijden.
Lees meer Lees minder
**Bold** _italic_
Uw emailadres wordt uitsluitend gebruikt om mogelijk contact met u op te nemen naar aanleiding van uw bericht en is alleen zichtbaar voor de redactie.
Advertentie