Overslaan en naar de inhoud gaan

Wanneer is een inhaakcampagne succesvol?

Wat maakt een inhaakcampagne nu echt succesvol? En waarom kan inhaken goed werken voor je merk? Lees het in deze update!
Partner
DPG Media

Met 1200 journalisten die dagelijks werken aan kwaliteitsnieuws. Op papier in krant en magazine, via web en app via tablet en smartphone. In tekst, beeld, geluid en video.

Lees meer

Wij zijn een toonaangevende uitgever van nationale, regionale en lokale nieuwsmerken, radio en websites; AD, de Volkskrant, Trouw, Het Parool, Tubantia, De Gelderlander, BN DeStem, de Stentor, Brabants Dagblad, Eindhovens Dagblad, PZC, vele huis-aan-huiskranten, ADR Nieuwsmedia, de Ondernemer, NationaleVacaturebank.nl, Intermediair.nl, Tweakers.nl, Hardware.info, Reclamefolder.nl, Independer, Autotrack.nl, Sportnieuws.nl, MyChannels, indebuurt.nl en Qmusic. Gevestigde merken met zorg en aandacht gemaakt. Merken die je kunt vertrouwen. Ook als het gaat om bereikcijfers en views. Inzichtelijk en transparant.

Echte mensen. Echte media. Echte resultaten.

Lees minder
Wanneer is een inhaakcampagne succesvol?
Wanneer is een inhaakcampagne succesvol?

Wist je dat slimme inhakers gemiddeld drie keer zo vaak op social media worden gedeeld als niet-inhakers? En dat het bereik van een inhaker verder gaat dan alleen de vaste volgers of fans van jouw merk? Ongetwijfeld, er zijn immers al talloze artikelen over inhaakcampagnes gepubliceerd. Maar is het je weleens opgevallen dat in maar weinig van deze artikelen duidelijk wordt aangegeven waarom inhaken werkt? En dat de voorbeelden die worden gegeven vaak erg verouderd zijn? Hoog tijd voor een update! 

Inhakers: wat zijn het?
Voor degenen die niet bekend zijn met de term inhaken, eerst nog even een korte uitleg. Inhakers zijn advertenties, reclames of socialmediaposts die inhaken op gebeurtenissen in het nieuws, feest- en/of speciale dagen en evenementen. Als merk koppel je diensten of producten aan de actuele gebeurtenis of de dag om zo meer publiciteit te krijgen en je naamsbekendheid te vergroten. Sterke en slimme inhakers wekken sympathie en verhogen de gunfactor. 

Inhakers werken ongeacht budget, doelgroep en boodschap
In Nederland zijn merken als Heineken, Hema, Coolblue, bol.com en Unox een grote inspiratiebron als het om inhakers gaat. Ze haken vaak briljant aan, door scenarioplanning en een enorme bak ervaring. Maar ze slagen er ook altijd in om in te haken op de actualiteit. Dáár hebben ze echter niet het alleenrecht. Wat betreft inhaken is er voor iedereen een kans, ongeacht het budget, de doelgroep of de boodschap. Het ‘enige’ dat je nodig hebt is: briljante kopij, een kwalitatieve uiting en in sommige gevallen een gezonde dosis lef.

Beste John
Aan lef ontbrak het in ieder geval niet bij de vrouwelijke medewerkers van Talpa die een paginagrote advertentie in het Algemeen Dagblad lieten zetten. Voor deze specifieke uiting werden ook voor ons als uitgever de randen van flexibiliteit opgezocht, aangezien de inhaker de volgende ochtend al in de krant moest staan, maar dat het zijn vruchten heeft afgeworpen is duidelijk. Het nieuws op de ochtend na de bekende BOOS-uitzending werd op een gegeven moment meer gedomineerd door de advertentie dan door het mediaoptreden van de heer De Mol. Ondanks dat de copy misschien niet heel creatief was, de boodschap was wel duidelijk en de maatschappelijke discussie over grensoverschrijdend gedrag kreeg nog meer de aandacht die het verdient. 

Beste John

Zo simpel kan het zijn

Dat het produceren van een Super Bowl-inhaker niet miljoenen hoeft te kosten om succesvol te zijn – het kostenplaatje voor de zendtijd daargelaten – blijkt wel uit de meest succesvolle reclame van 2022. Niet geheel verwonderlijk een merk afkomstig uit een relatief nieuwe categorie: Coinbase. Kijkers werden 60 (!) seconden lang getrakteerd op een ‘bouncing’ QR-code die van links naar rechts en van onder naar boven stuiterde op het scherm. Geen voice-over, geen logo, alleen muziek en de bewegende QR-code, die door corona opeens de massa heeft bereikt. Ruim twintig miljoen mensen pakten meteen hun smartphone om uit te vinden van wie of wat de reclame was, met als gevolg dat de Coinbase-app crashte (waarop het aandeel in waarde verloor). Het ultieme bewijs dat de QR-code de massa heeft bereikt en dat een inhaker soms ook té succesvol kan zijn. 

Er is iets misgegaan bij het weergeven van de video. Ververs de pagina om het opnieuw te proberen.

Benieuwd naar meer inspirerende en actuele inhakers? En waarom je er soms verstandig aan doet om niet in te haken op een (grootschalig) event? Lees verder op dpggrow.nl

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Partner
DPG Media

Met 1200 journalisten die dagelijks werken aan kwaliteitsnieuws. Op papier in krant en magazine, via web en app via tablet en smartphone. In tekst, beeld, geluid en video.

Lees meer

Wij zijn een toonaangevende uitgever van nationale, regionale en lokale nieuwsmerken, radio en websites; AD, de Volkskrant, Trouw, Het Parool, Tubantia, De Gelderlander, BN DeStem, de Stentor, Brabants Dagblad, Eindhovens Dagblad, PZC, vele huis-aan-huiskranten, ADR Nieuwsmedia, de Ondernemer, NationaleVacaturebank.nl, Intermediair.nl, Tweakers.nl, Hardware.info, Reclamefolder.nl, Independer, Autotrack.nl, Sportnieuws.nl, MyChannels, indebuurt.nl en Qmusic. Gevestigde merken met zorg en aandacht gemaakt. Merken die je kunt vertrouwen. Ook als het gaat om bereikcijfers en views. Inzichtelijk en transparant.

Echte mensen. Echte media. Echte resultaten.

Lees minder
Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in