Aan het begin van dit jaar lichtten we de belangrijkste YouTube-trends voor merken van 2022 uit. Nu we tien maanden onderweg zijn in dit jaar, is het tijd om te kijken hoe deze trends zich ontwikkelen. Zijn ze nog steeds relevant voor merken die (meer) resultaat uit YouTube willen halen?
De opkomst van YouTube Shorts
In augustus publiceerde het toonaangevende onderzoeksinstituut Pew Research een onderzoek over het social media-gebruik van Amerikaanse tieners. Het onderzoek kreeg veel aandacht in de media waarbij vooral de daling in gebruik van Facebook (nog maar 32%) en de populariteit van TikTok (67% gebruik) werden uitgelicht. Maar de echte uitschieter was niet TikTok, dat was YouTube. Maar liefst 95% van alle tieners gebruikt het platform. Verreweg het meeste van alle platformen.
Een van de veel gebruikte features door tieners en andere gebruikers zijn Shorts. De korte verticale video’s van maximaal 60 seconden die een eigen prominente plek op het platform hebben. Sinds de introductie vorig jaar is het gebruik zeer sterk toegenomen. Meer dan 1,5 miljard YouTube-gebruikers bekijken nu elke maand Shorts. Dat is 75% (!) van van alle gebruikers van het platform. En YouTube blijft Shorts doorontwikkelen en verder integreren in de app. Zo kunnen gebruikers nu gemakkelijker clips uit langere video’s als Short plaatsen en gaat Google Shorts-video’s, net als de langere reguliere video’s, monetizen middels advertenties. Voor creators een belangrijke incentive om meer te focussen op Shorts.
Voor merken en uitgevers is het ook de moeite waard om Shorts een plek te geven in hun YouTube-strategie. Hierin lopen ze achter op individuele creators. Nu worden van alle short-form views 95% gerealiseerd door creators. Er is dus nog voldoende ruimte om hierin te groeien.
Kijkt de jongere generatie dan tegenwoordig alleen maar korte video’s van maximaal een minuut? Zeker niet. Deze interessante analyse van YouTube’s Culture and Trends Insights team laat zien hoezeer Gen Z ook naar long form video’s op YouTube kijkt. Zo zoekt de meerderheid van de jongeren op naar verdieping over favoriete TV-shows en series op YouTube. Daarnaast versterkt het kijken van Shorts en TikTok het kijken van langere video’s. Uit het onderzoek blijkt dat 59% van Gen Z langere versies bekijkt van video’s die ze ontdekken op short video-apps.
Maar het zijn niet alleen tieners die naar Shorts kijken. Ze zijn populair onder alle leeftijdsgroepen. Als we kijken naar de demografische verdeling van de kijkers van Nederlandstalige Shorts in het afgelopen jaar blijkt dat Shorts het meest bekeken door de leeftijdscategorie 25-34 jaar. Daarnaast blijkt dat iets meer mannen dan vrouwen (60% om 40%) naar Shorts kijken.
De stijgende populariteit van YouTube op Connected TV
Wat blijft stijgen is het gebruik van YouTube op het grote TV-scherm in de Nederlandse woon- en slaapkamer. Door de opkomst van Connected TV zijn YouTube-video’s steeds vaker te bewonderen op TV. Meer dan 5 miljoen Nederlanders streamen YouTube op hun TV-scherm op de dag van vandaag. En ingelogde gebruikers kijken gemiddeld 2 uur per dag naar YouTube op hun Connected TV. En meer dan de helft kijkt content die langer is dan 20 minuten.
Uit een analyse van onze klantendata (dataset omvat tientallen kanalen met meer dan twee miljard views) blijkt dat een kwart (24,9%) van de YouTube-views in 2022 tegenwoordig gegenereerd wordt op TV-schermen. Enkel mobiele telefoons zijn een populairdere afspeellocatie (54% van alle views). Door dit enorme bereik op TV wordt YouTube, zeker door de stijgende GRP-prijzen, steeds meer een volwaardig alternatief voor TV advertentiecampagnes.
Steeds meer mogelijkheden voor Video Commerce
Een andere trend die we begin dit jaar uitlichten was Video Commerce: YouTube wil met de integratie van video en shoppable content het gat tussen ontdekking en aankoop verkleinen. In het afgelopen jaar hebben ze enkele grote stappen gezet om dit te realiseren, waaronder:
Integratie met Shopify: In juli kondigde YouTube een partnership met e-commerce gigant Shopify aan. Hiermee kunnen kanalen hun productaanbod gemakkelijk integreren met hun video’s, zodat makers en merken hun producten gemakkelijk op YouTube kunnen laten zien. Dankzij het partnership kunnen kanalen die hiervoor in aanmerking komen hun merchandise en producten direct binnen YouTube laten zien aan de miljarden gebruikers van YouTube op meerdere plekken. In dit artikel over YouTube shopping leggen we precies uit hoe dit in zijn werk gaat.
Streamingdiensten kunnen straks abonnementen verkopen via YouTube berichtte The Wall Street Journal onlangs. Het idee is dat middels nieuwe YouTube channel stores consumenten trailers van shows of films gratis op YouTube kunnen bekijken en dan gemakkelijk kunnen betalen om zich op de dienst te abonneren. Zo kunnen streaming services niet alleen kijkers massaal kunnen bereiken maar tegelijkertijd ook converteren op een en hetzelfde platform.
Online cursussen kunnen straks rechtstreeks worden verkocht via YouTube. Dit maakte YouTube onlangs bekend. Vanaf volgend jaar kunnen gekwalificeerde kanalen beginnen met het aanbieden van gratis of betaalde cursussen. Kijkers die ervoor kiezen een cursus te kopen, kunnen de video reclamevrij bekijken en op de achtergrond afspelen. Cursussen komen eerst in de Verenigde Staten en Zuid-Korea in bèta, voordat ze naar meer landen worden uitgebreid. 93% van alle YouTube-kijkers gebruikt het platform om informatie op te zoeken. Voorheen konden creators YouTube inzetten om deze geïnteresseerden te helpen maar moest je ze via een ander platform converteren. Dat is straks niet meer nodig.
Enorme kansen voor merken op YouTube
YouTube biedt enorme kansen om jouw doelgroep op grote schaal te bereiken, te inspireren en zo jouw merk te laten groeien. Bovenstaande trends vergroten de mogelijkheden alleen nog maar meer. Waar wacht jij als marketeer nog op?
In onze gloednieuwe white paper ‘YouTube for Advertisers’ gaan we onder andere in de grootste 2023 trends op het gebied van advertising. Nieuwsgierig? Download de white paper hier.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!