Streamingreus Spotify, een ambitieuze reclamepionier en die Veghelse groothandel met de droom om ooit een supermarktketen te worden. Op het eerste oog lijkt het bovenstaande weinig met elkaar te maken te hebben. Dat klopt! Wat ze verbindt: het zijn allemaal onderwerpen van marketingpodcasts die jij écht gehoord moet hebben.
Listn selecteert iedere week de beste podcasts voor professionals; samengesteld door de redacties van BNR Nieuwsradio en het FD. En nu hebben we speciaal voor jou een lijstje met de beste podcasts over marketing, voor jou als marketingprofessional. Dit is onze Listn-lijst voor marketeers.
5. De toekomststrategie van Ahold Delhaize
Hebben de hamsters van Albert Heijn de toekomst of moet de grootgrutter het de komende jaren toch vooral hebben van de schappen met bio-producten? We trappen deze lijst af met een kijkje in de keuken van Albert Heijn. Presentator Bert Rymen praat met Frans Muller, CEO van Ahold Delhaize. Volgens Muller is diversiteit cruciaal voor de toekomstbestendigheid van de supermarkt. Dat geldt niet alleen voor de winkelvloer, maar ook voor de kantoorfuncties. “Het is een taak voor ons om klantvriendelijk te zijn. Daarvoor is de diversiteit van de werkvloer ook op onze kantoren nodig.”
4. Een marketing-officer met een duurzaamheidsmissie
Ook al vult bovengenoemde supermarkt steeds meer schappen met duurzame producten, de stap voor consumenten om die ook daadwerkelijk te kopen blijft groot. "70% van de wereldbevolking zégt duurzaam te willen inkopen, slechts 20% dóet dat ook echt", aldus Conny Braams, Chief Digital & Marketing Officer bij Unilever. De grootste uitdaging? Consumenten over de duurzame streep trekken. Klaas Weima en Adam Fields voelen haar aan de tand.
3. Blijven inspireren, desnoods tegen de stroom in
Daniel Ek, de oprichter en CEO van Spotify, staat bekend als één van de meest bedachtzame zakenleiders ter wereld. Hij denkt in systemen en frameworks, merkte Patrick O’Shaughnessy in het gesprek dat hij met Ek had voor de podcast Invest Like the Best. Volgens de host één van de meest inspirerende CEO-gesprekken die hij ooit had. Laat je dus meeslepen in een oorstrelend gesprek over evolutie, groei en (persoonlijke) ontwikkeling.
2. Hoe Giep synoniem werd voor marketing
De allereerste televisiereclame op 2 januari 1967 leidde een nieuw tijdperk in voor de Nederlandse reclame-industrie. Eén van de pioniers was Giep Franzen, mede-oprichter van het iconische bureau FHV. In 1990 ging Franzen aan de slag als gastdocent aan de UvA – in een tijd dat een wetenschappelijke blik op reclame nog maar nauwelijks in zwang was. Door collega-wetenschappers werd Franzens komst met argusogen bekeken, studenten stonden voor zijn colleges in de rij. Een inspirerend verhaal over hoe één man eigenhandig de Nederlandse reclamewereld naar zijn hand zette.
1. Hoe de Jumbo-olifant een vlieg vangt
We begonnen dit tiplijstje met een supermarkt, en we sluiten er ook met een af. In dit eerste seizoen van Hoge Bomen krijgt Jumbo te maken met een uitgebreide audit van journalistencollectief Spot On Stories. Hoe slaagde het supermarktconcern erin om uit te groeien van Brabantse buurtsuper tot retailsupermacht? Jumbo, van de Veghelse familie Van Eerd, is inmiddels een serieuze uitdager van Albert Heijn. De ambitie van de familie Van Eerd kent geen grenzen. Het avontuur begint écht met de overname van Super de Boer – met onvermoede gevolgen. Hoe hebben ze dat voor elkaar gekregen? En antwoord op de vraag: hoe heeft Jumbo invloed op wat jij ‘s avonds op je bord hebt?
Iedere week de beste zakelijke podcasttips ontvangen? Abonneer je dan op onze wekelijkse Listn-nieuwsbrief via Listn.nl of volg Listn via Linkedin.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!