Vrouw doet ’t beter in radiocommercial


Een vrouwenstem in een radiocommercial is in de meeste gevallen effectiever. En dat terwijl in de praktijk het meest gebruik wordt gemaakt van mannelijke voice-overs, blijkt uit onderzoek van Soundbase en de Rijksuniversiteit Groningen.
Onbewust laat de gemiddelde luisteraar zich nog altijd leiden door vooroordelen, gebaseerd op eeuwenoude stereotypen, zo schrijven de onderzoekers.
Uit het onderzoek bleek dat bij spotjes met typisch mannelijke producten, men ook duidelijk een mannelijke spreker prefereert. In het geval van typisch vrouwelijke producten, bestaat een lichte voorkeur voor een vrouwenstem.
Vacatures
Senior Marketeer Partnerships
Nationale Postcode LoterijSenior communicatieadviseur
Gemeente DelftTeamleider Online
AVROTROS
Als het om een ‘neutraal product’gaat, zoals een koffiezetapparaat of meubilair, blijkt dat een vrouwenstem over de meeste overtuigingskracht beschikt.
Aangeprezen door een vrouw wordt een neutraal product aanzienlijk positiever gewaardeerd. En dus heeft de sekse van spreker ook hier wel degelijk invloed op de uiteindelijke aankoopbeslissing.
De onderzoekers vinden dit resultaat opzienbarend omdat bij de meerderheid van de radiocommercials van neutrale producten vooral mannenstemen zijn te horen.
Ook is in het onderzoek gekeken naar eigenschappen die men aan de spreker toekent. Een mannenstem in relatie tot een mannenproduct wordt als 'betrouwbaar' en 'professioneel' ervaren, in spotjes voor vrouwenproducten geldt hetzelfde voor een vrouwenstem. Opvallend is dat een vrouwelijke spreker in alle gevallen 'aardiger' en 'aantrekkelijker' wordt gevonden.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid