Oracle-topman Ellison: 'geef minder uit aan IT'
‘Hoe meer je besteedt aan IT, des te groter word je probleem’, zei Ellison. Data worden steeds verder gefragmenteerd door de activiteiten van IT-ers, meent Ellison. ‘Je kunt veel beter een simpele database hebben met alle historische én current data. Dat is niet alleen veel goedkoper, maar ook veel beter. In feite betalen we steeds meer om minder te weten.’Ellison gaf af op zijn cuncurrentie in de CRM-markt, met name Siebel en SAP moesten het ontgelden. ‘Al die CRM-systemen leveren nog steeds niet een compleet beeld van de klant op. Vaak leveren ze niet meer dan de verwachting van de verkoper. Ik wil echter weten hoeveel klantcontacten we hebben en hoever we zitten in het verkoopproces.’Hij vertelde dat Oracle tot voor kort ook 100 verschillende e-mailsystemen had en 30 verschillende klantendatabases. ‘De informatie is dan zo versnipperd dat niemand er iets mee kon. We wisten vrij weinig van klanten’, aldus Ellison.
Bovendien werd in elk land het wiel opnieuw uitgevonden. ‘Als we een bug in een systeem hadden dan werd dat nergens centraal genoteerd. In vele verschillende databases werd dat geconstateerd. Dat is verspilling van tijd en geld.’
Vacatures
Accountmanager
SpottaAccountmanager New Business
SpottaExterne communicatie- en mediaspecialist
Vereniging Eigen HuisEllison noemt zichzelf de hoofdklager van het bedrijf. ‘Het is mijn taak voortdurend te zeuren en te roepen dat dingen niet goed gaan. Dat is nu veel minder nodig, want iedereen kan zien wat er goed gaat en wat niet. Ik zie veel goeds in het systeem van ‘ranking amongst peers’. Dat wil zeggen dat iedereen kan zien dat Sally nummer drie in verkoop is, maar ook nummer één in onkosten. Die openheid zal haar gedrag veranderen. Als mensen de informatie hebben en voortdurend feedback krijgen, dan willen ze toch altijd stijgen op de lijst en minder uitgeven.’
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid