Overslaan en naar de inhoud gaan

Onderzoek naar loyaliteit energieconsument: Oxxio bakt er niets van

De trouw van Nederlanders aan hun energieleveranciers staat onder druk. Dat stelt adviesbureau Dunck, op basis van de uitkomsten van de…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Joost van Vught, managing consultant bij Dunck: ‘De prijsverschillen tussen aanbieders lopen steeds verder uiteen. Een aantal prijsvechters op de markt maakt daar handig gebruik van. Zij claimen in steeds agressiever wordende campagnes dat de consument honderden euro’s per jaar teveel betalen’.

related partner content for mobile comes here

Volgens Van Vught doen de energieleveranciers onvoldoende om hun klanten in deze tijden te behouden: ‘Uit de Loyaltymonitor Energie blijkt dat het met de loyaliteit in deze sector niet bijster goed is gesteld. En met de ontwikkelingen van de laatste maanden staat deze verder onder druk’.

De meest trouwe klanten vinden we bij het relatief onbekende Greenchoice. Zij geven het vaakst aan dat zij opnieuw voor hun leverancier zouden kiezen. Bovendien is Greenchoice de enige energieleverancier die een positieve Net Promotor Score heeft. Bij alle andere aanbieders is de groep die de leverancier zou aanbevelen bij een ander, veel kleiner dan de groep die dat nooit zou doen. Energie staat kennelijk niet hoog op de belangstellingslijst, maar de leveranciers maken het de consument ook niet echt naar de zin.

Veruit het slechtst scoort Oxxio. De Oxxio-klanten zijn het minst vaak tevreden, bevelen het bedrijf het minst vaak aan en zouden het minst vaak opnieuw kiezen voor hun energieleverancier. 15 procent van de Oxxio klanten geeft zelfs aan binnen een jaar (zeer) waarschijnlijk over te stappen. Van Vught: ‘Je ziet dat klanten van Oxxio zeer prijsgevoelig zijn. Een dergelijk bedrijf zou er goed aan doen om klanten ook op andere gronden dan prijs aan zich te binden’.

De drie grootste Nederlandse energiebedrijven hebben nog steeds het meeste te verliezen qua marktaandeel. Zij proberen al jaren verschillende taktieken om klanten aan zich te binden. Zeer weinig klanten echter blijken bekend met de voordelen, services en privileges die energieleveranciers bieden. Eneco’s loyaliteitsprogramma (actief met Energieke Dingen Doen) scoort een bekendheid van slechts 12 procent en Nuon’s programma (o.a. met kwartaal/seizoensgidsen met acties en aanbiedingen) maar 6 procent. Volgens Van Vught schort het de aanbieders vooral aan communicatie.

De Loyaltymonitor Energie is, na de Loyaltymonitor Zorg, de tweede branchemonitor van Dunck. Het onderzoek werd in de tweede helft van 2008 uitgevoerd, samen met marktonderzoeksbureau Metrixlab. Meer dan 1.000 Nederlandse consumenten kregen vragen over loyaliteit aan hun energieleverancier. In het onderzoek zaten vragen over tevredenheid, switchgeneigdheid en bekendheid met loyaliteitsactiviteiten.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in