Nieuwe merken in het gedrang


Op de vraag hoeveel nieuwe merkartikelen een bedrijf de laatste twee jaar heeft ingevoerd, is het antwoord 3,6 merken. Niet alleen in nieuwe markten als telecom en internet - die niet in dit onderzoek zijn betrokken - groeit het aantal nieuwe merken sterk. Voor een nieuw merk moet vaak een bestaand merk wijken. Op de vraag waarom een merk is verdwenen, luidden de meest gegeven antwoorden: verkeerd introductiemoment, verkeerde prijsstelling, te grote concurrentie en verkeerde publiciteitscampagne.
Uit hetzelfde onderzoek blijkt echter ook dat marketingmanagers en directies meer tijd en geld willen gaan steken in het onderhouden van merken. Voor de komende periode geven ondervraagden aan dat bij gebrek aan nieuwe doelgroepen en groeiperspectief van het marktaandeel van nieuwe merken meer middelen te willen uittrekken. Dat blijkt vooral uit het voornemen om de marketingbudgetten fors te laten toenemen. Overigens merkten de onderzoekers tot hun verbazing dat nog steeds het merendeel van de consumentengoederenproducenten zich richten op de doelgroep 19-39 jaar. Ondanks een sterke groei van het ouderensegment groeide het aantal merken dat zich op deze doelgroep richt nauwelijks.
Vacatures
Senior Marketeer Partnerships
Nationale Postcode LoterijSenior communicatieadviseur
Gemeente DelftTeamleider Online
AVROTROSBron: Absatzwirtschaft
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid