Overslaan en naar de inhoud gaan

Kwart Nederlanders kijkt dagelijks tv op het werk

Een kwart van de Nederlanders kijkt dagelijks televisie op het werk. Dit wordt niet in het kijkonderzoek gemeten.
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Van de ruim vijf uur die de gemiddelde Nederlander per dag aan mediagebruik besteedt, is tv-kijken met tweeëneenhalf uur per dag het belangrijkste medium, meldt Adformatie.

related partner content for mobile comes here

Dit blijkt uit analyses van het Spot Tijdsbestedingsonderzoek 2006, dat directeur Paul van Niekerk gisteren heeft gepresenteerd. De andere helft van de genoemde vijf uur (tweederde van de vrije tijd) besteden mensen aan internetten, het luisteren van muziek, lezen, gamen en bellen.
Opmerkelijk is de conclusie van Spot dat multitasking niet samenhangt met leeftijd. ‘Het is geen generatieverschijnsel, maar een fenomeen dat hoort bij een specifieke leefsituatie’, stelt Van Niekerk. Daaronder vallen 13- tot 16-jarigen, studenten en alleenstaanden.

Nog steeds wordt tv grotendeels op het ouderwetse tv-toestel gekeken, net zoals internetten nog steeds vrijwel geheel via de computer gebeurt. Ongeveer zeven minuten van de dagelijkse tv-kijktijd gaat via nieuwe devices als de computer, mobiele telefoon en andere draagbare schermen.
Voor het onderzoek, uitgevoerd door No Ties en Centrum/Millward Brown, hebben 2250 mensen in de leeftijd van 6 tot 65 jaar vorig jaar in totaal over vierduizend dagen hun mediagedrag en andere activiteiten gerapporteerd. Het is voor het eerst dat Spot opdracht heeft gegeven tot een tijdbestedingsonderzoek. Het ‘reguliere’ tijdbestedingsonderzoek wordt om de vijf jaar door het Sociaal Cultureel Planbureau (SCP) gedaan.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in