Kwart Nederlanders kijkt dagelijks tv op het werk


Van de ruim vijf uur die de gemiddelde Nederlander per dag aan mediagebruik besteedt, is tv-kijken met tweeëneenhalf uur per dag het belangrijkste medium, meldt Adformatie.
Dit blijkt uit analyses van het Spot Tijdsbestedingsonderzoek 2006, dat directeur Paul van Niekerk gisteren heeft gepresenteerd. De andere helft van de genoemde vijf uur (tweederde van de vrije tijd) besteden mensen aan internetten, het luisteren van muziek, lezen, gamen en bellen.
Opmerkelijk is de conclusie van Spot dat multitasking niet samenhangt met leeftijd. ‘Het is geen generatieverschijnsel, maar een fenomeen dat hoort bij een specifieke leefsituatie’, stelt Van Niekerk. Daaronder vallen 13- tot 16-jarigen, studenten en alleenstaanden.
Vacatures
Senior Marketeer Partnerships
Nationale Postcode LoterijSenior communicatieadviseur
Gemeente DelftTeamleider Online
AVROTROS
Nog steeds wordt tv grotendeels op het ouderwetse tv-toestel gekeken, net zoals internetten nog steeds vrijwel geheel via de computer gebeurt. Ongeveer zeven minuten van de dagelijkse tv-kijktijd gaat via nieuwe devices als de computer, mobiele telefoon en andere draagbare schermen.
Voor het onderzoek, uitgevoerd door No Ties en Centrum/Millward Brown, hebben 2250 mensen in de leeftijd van 6 tot 65 jaar vorig jaar in totaal over vierduizend dagen hun mediagedrag en andere activiteiten gerapporteerd. Het is voor het eerst dat Spot opdracht heeft gegeven tot een tijdbestedingsonderzoek. Het ‘reguliere’ tijdbestedingsonderzoek wordt om de vijf jaar door het Sociaal Cultureel Planbureau (SCP) gedaan.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid