KLM wint aanmoedigingsprijs voor innovatieve marketingactiviteiten
Prof. Dr. Ed Peelen, Hoogleraar Direct Marketing / CRM aan de Universiteit Nijenrode, heeft de prijs tijdens het evenement “De verzuiling voorbij” uitgereikt. Het evenement stond geheel in het teken van de convergentie van marktonderzoek en datamining. Blauw Research heeft onderzocht in hoeverre het bedrijfsleven dit toepast. Vier bedrijven waren genomineerd voor deze aanmoedigingsprijs maar na interviews met de Peelen bleek dat KLM Nederland het meest gebruik maakt van deze toepassing.
’De klant en CRM zijn top-prioriteiten van KLM. Marktonderzoek is daarbij essentieel. Samen met de gegevens uit ons Flying Dutchman programma biedt dat namelijk een goede basis om onze kennis over de klant te vergroten’, aldus Erik Varwijk, directeur KLM Nederland. ‘Daarbij richten we ons er nu op om deze kennis zoveel mogelijk centraal te stellen in onze organisatie, zodat naast de vraag wat er aangeboden moet worden, er ook steeds expliciete aandacht is voor wie dat het meest interessant is, zowel massamediaal als in een een-op-een benadering. En uiteraard worden alle acties ook weer gezamenlijk geëvalueerd. Deze prijs is voor ons een extra steun in de rug om op de ingeslagen weg verder te gaan.’
Vacatures
Accountmanager
SpottaAccountmanager New Business
SpottaExterne communicatie- en mediaspecialist
Vereniging Eigen Huis’Uit het onderzoek en het interview komt duidelijk naar voren dat KLM Nederland zich steeds meer ontwikkelt naar een informatiegedreven organisatie’, zegt Frank Passtoors, country manager bij SPSS Benelux bv. ‘Door de inzet van marktonderzoek, geavanceerde informatiesystemen en categoriemanagement kan KLM Nederland zijn marketingactiviteiten nauwkeurig analyseren, plannen en bewaken. KLM Nederland is dan ook de terechte winnaar van deze aanmoedigingsprijs.’
In het Tijdschrift voor Marketing van deze maand vertelt Erik Varwijk over de virale campagne die KLM in oktober startte, om leden te werven voor het loyaliteitsprogramma Bluebiz, voor klanten in het MKB. KLM zette daarbij zijn database in van reisagenten, de Flying Dutchman database en de Highlights database, waarin klantcontacten zitten die zijn overgehouden aan aanbiedingen. Varwijk: ‘Deze klanten konden we in het verleden moeilijk bereiken. Dat probeerden we wel via reisagenten en via advertenties, maar nu kun je dat veel gerichter doen via kortingsacties en nieuwsbrieven.’
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid