Overslaan en naar de inhoud gaan

Is de consument een kuddedier of een jager?

De consument als kuddedier gedraagt zich als een groep schapen. Toch zijn niet alle consumenten zo mak en stuurbaar. Om in de analogie van…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

De gedragseigenschappen van een kudde zijn passief en dienen vooral de veiligheid van het kuddedier. Een zwerm is al een stuk actiever en agressiever en een troep carnivoren werkt samen om te jagen. Ten onrechte wordt aangenomen dat de mens alleen het groepsgedrag van de kudde vertoont.

related partner content for mobile comes here

In de digitale wereld lijkt de mens namelijk meer een wolf op jacht. De online wereld creëert actieve, dynamische groepen individuen die zich door niemand laten dwingen of sturen. Vaak ontstaan online sociale groepen zelfs met als doel om een aanval te plegen.

Dat gebeurt bij het aan de kaak stellen van onrecht, of bij kritiek op een bedrijf. Bloggers laten overigens net als wolven geurvlaggen achter in de virtuele gebieden die zij bestrijken. Hoe meer commentaar een blogger inbrengt, hoe hoger zijn positie in de community. Ook in games zijn er geen kuddes, maar zwermen en roedels deelnemers die elkaar bestrijden.

Adverteerders zouden zich dus niet langer op consumenten als passieve kuddedieren moeten richten. Ze zouden juist een bijdrage moeten leveren aan de activiteiten van de jagende zwerm of roedel. Dat wordt wel op prijs gesteld.

Admap (juli/augustus 2008)

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in