Overslaan en naar de inhoud gaan

Heineken maakt minder winst

De nettowinst van Heineken halveerde ruim in 2013 tot 1,36 miljard euro.
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

De bierbrouwer had onder meer last van een afvlakkende economische groei in een aantal belangrijke markten. Vorig jaar kon het bedrijf bovendien nog een meevaller bijschrijven van een kleine 1,5 miljard euro als gevolg van de overname van Asia Pacific Breweries (APB).

related partner content for mobile comes here

Exclusief eenmalige posten daalde het resultaat onder de streep met 4,6 procent tot 1,59 miljard euro. De geconsolideerde omzet groeide, mede dankzij overnames, met 4,5 procent tot 19,2 miljard euro. De operationele winst viel met 2,94 miljard euro 10 procent hoger uit dan in 2012. 

Bestuursvoorzitter Jean-François van Boxmeer zegt dat Heineken geraakt werd door economische tegenwind en &;ongunstige ontwikkelingen in wet- en regelgeving&;. Hij benadrukte dat Heineken desondanks kon blijven investeren in zijn merken en producten. In de tweede helft van het jaar was een verbetering te zien van de verkoop in onder meer West-Europa, aldus de topman.

Waar Heineken in 2013 alleen dankzij overnames de omzet wist op te voeren, verwacht het dat in 2014 op eigen kracht te kunnen doen. Daarbij gaat het bedrijf uit van volumegroei in opkomenden markten in Afrika, het Midden-Oosten, Azië en Latijns-Amerika. De bierconsumptie in West-Europa zal naar verwachting afnemen.

Bron: ANP.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in