Overslaan en naar de inhoud gaan

(Rondvraag) Helpt verkoop A-merken bij Aldi omzet Unilever?

De Your Thoughts van deze maand.
Miniatuurvoorbeeld
Miniatuurvoorbeeld

Unilever zette de stap in juni: Unox, Dove, Calvé en Blueband zijn nu te koop bij hard discounter Aldi.  Voor het eerst. Het Financieele Dagblad schreef: ‘Prijsvechters zijn zo populair dat de makers van bekende A-merken wel met ze in zee moeten.’ Maar wat betekent dit voor de prijsstrategie van de A-merken? Is deze stap goed voor de omzet van Unilever?

related partner content for mobile comes here

Erik van Vonderen RM

Head of marketing a.i. Halo Foods Ltd

Eindelijk! Misschien goed om ook de distributiestrategie van A-merken in de omringende landen te analyseren. Daar liggen A-merken al jaren bij discounters als Aldi. Aquafresh was overigens in de jaren tachtig en negentig het eerste A-merk dat bij de Aldi lag met een sizing/pricing-strategie waar weinig kritiek op kwam. Het kan dus echt wel, maar het zal zeker heftige gesprekken in het najaar opleveren tijdens de jaarplannen. En ja, A-merkfabrikanten zullen nog meer op innovatie moeten inzetten.

Laurens Sloot

Hoogleraar retailmarketing aan de Rijksuniversiteit Groningen & wetenschappelijk directeur bij EFMI Business School

Dit zal zeker helpen, want Aldi-klanten zijn met als AH-klanten ‘gewone’ klanten. Sterker nog: 80 procent van de AH-klanten komt ook weleens bij Aldi of Lidl. Dit gaat de omzet van Unilever-merken dus zeker stimuleren. Waar Unilever wel voor moet uitkijken is dat er niet te veel prijserosie ontstaat, maar ik denk dat ze een slimme verpakkingsstrategie (grotere inhoud) hebben neergezet met betrekking tot de sku’s die bij Aldi staan.

Han Eisma RM

Eigenaar Facts2Act

Het is een logische stap van Unilever. Er wordt ruim 6,2 miljard euro door shoppers besteed bij Aldi en Lidl. Hiermee kan Unilever een nieuwe doelgroep aanspreken. Waarom zou je die niet proberen te bereiken met je merken? Alleen de sterke A-merken kunnen dit doen. Niet elk merk zal evenveel profiteren omdat Aldi niet in elke categorie even sterk is. Met andere verpakkingsformaten voor Aldi is het risico op prijserosie beperkt. Echte innovaties van de A-merken zullen er tevens voor zorgen dat er voldoende onderscheidend vermogen is voor de service-supermarkten.

Leontine de Groot RM

Strategy director Brandnew Brand Strategy & Design

Natuurlijk levert het Unilever op korte termijn omzet op. De merken staan tenslotte op een plek waar de shopper is. Een deel is omzet uit nieuwe klanten maar een aanzienlijk deel is omzetverschuiving van shoppers die de merken voorheen in hun primaire supermarkt kochten en nu dus gewoon bij hun ‘bij-supermarkt’. Het lijkt een tactische zet om ‘grip’ te houden op het verkoopkanaal. Maar in feite zijn de A-merken die grip allang kwijt en zijn ze overgeleverd aan de grillen van de retailer. Waarom niet geld steken in het ontwikkelen van een eigen (online) verkoopkanaal waarin A-merken de krachten bundelen?

Jan-Willem Boerhout RM

Eigenaar van tND Retail

De consument heeft in de afgelopen vijf jaar de traditionele detailhandel op z’n kop gezet. Onder andere door transparantie in de markt is er een opkomende ‘merkbeleving’ en een afnemende loyaliteit aan detailhandel. Fabrikanten van A-merken moeten meer dan ooit waarde toevoegen om hun prijsbeleid te verdedigen. Als het met de merkwaarde en de daarbij behorende prijs goed zit, maakt het niet uit via welk kanaal dit gaat. Daarbij moeten A-merkfabrikanten zich niet laten verleiden tot het aanpassen van prijsbeleid aan de eisen van het verkoopkanaal. Juist een heldere positionering van producten en een stabiel, begrijpelijk prijsbeleid dragen bij aan omzetgroei, onafhankelijk van het kanaal.

Fotocredits: John Schaffer/Hollandse Hoogte

Dit artikel staat in Tijdschrift voor Marketing nummer 7/8.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in