Overslaan en naar de inhoud gaan

Blendle in beroep tegen vertrek van DPG-titels

De rechter oordeelt dat DPG mag breken met onlinekiosk Blendle. Laatstgenoemde voorziet een contentgat en gaat in beroep tegen de uitspraak.
Miniatuurvoorbeeld
Miniatuurvoorbeeld

Blendle gaat in beroep tegen de uitspraak van de rechter dat DPG Media zijn contract met Blendle mag opzeggen. Blende voorziet een groot contentgat als De VolkskrantHet ParoolAD en andere DPG-titels per 1 april uit de online kiosk verdwijnen. Een hoger beroep moet een contractverlenging afdwingen. Blendle zegt dat DPG Media een dominante positie heeft en daarom niet zomaar bij Blendle mag vertrekken. DPG Media wil weg bij Blendle omdat de opbrengsten te laag zijn en de propositie van Blendle concurreert met de eigen strategie.

related partner content for mobile comes here

Blendle laat abonnees voor tien euro per maand veel artikelen lezen uit deelnemende kranten en tijdschriften, waaronder titels van DPG Media. Zonder content van deze uitgever slinkt het Nederlandstalige aanbod aanzienlijk en blijven er vrijwel alleen Franse en Engelse titels over.

Blendle boekte voor het eerst winst

DPG Media gaf in november te kennen dat het geen contractverlenging wilde. Na mislukte onderhandelingen met Blendle, volgde vanuit Blendle een rechtszaak en verlengde DPG Media eenmalig tot 1 april. De rechter oordeelde donderdag dat DPG Media na het uitdienen van het contract zelf mag bepalen of het een nieuw contract aangaat of uit de online kiosk stapt. 

Blendle-CEO Willem Lens zegt tegenover Villamedia: 'Het ziet ernaar uit dat de samenwerking na zeven jaar eindigt. We hebben in die tijd miljoenen euro’s naar hen overgemaakt. Deze beslissing heeft voor ons grote impact. Het wrange is ook, dat we afgelopen jaar juist voor het eerst een bescheiden winst hebben kunnen boeken. Dit bewijst dat er ruimte is voor een kiosk die nieuws uit verschillende bronnen samenvoegt.'

Concurrentie

DPG Media laat in een reactie weten dat deelname aan Blendle te weinig oplevert om het contract te verlengen. Daarnaast is het mediahuis niet blij dat Blendle zijn strategie een paar jaar geleden veranderde van betalen per artikel naar maandelijks een vast bedrag betalen voor een grote selectie artikelen. Blendle concurreert inmiddels te veel met abonnementen die DPG zelf aanbiedt, aldus de uitgever. 

Eén van die abonnementen is Tijdschrift.nl, dat voor tien euro per maand onbeperkt toegang biedt tot content uit tientallen tijdschriften. DPG biedt ook (digitale) abonnementen aan voor zijn krantentitels. 

Blendle kijkt naar NOS en ANP

Het vertrek van DPG Media noopt Blendle tot het vinden van nieuwe contentpartners. Blendle-CEO Lems noemt het ANP en de NOS als potentiële namen, aldus het ANP. Het vertalen van meer buitenlandse content naar het Nederlands is ook en optie. Blendle doet dat nu al beperkt. 

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in