Ad Alliance is het reclamebedrijf van RTL dat ook verkoopt voor onder andere Warner Bros, Discovery, Paramount, Disney en video van DPG Media. ‘Er ontwikkelen zich in hoog tempo nieuwe vormen en vooral combinaties met effectiever bereik. Dat vraagt om een nieuwe manier van research and development om samen te innoveren en te ontdekken’, zegt Carla der Kinderen, director marketing, intelligence & operations manager bij Ad Alliance.
Early - gelanceerd in januari van dit jaar - werd in het leven geroepen om samen met partners in de reclameketen experimentele projecten te doen. ‘We denken dat we in een vroege fase, sneller en beter, praktische toepassingen met partners kunnen testen. Waarbij succes tot een regulier, groter project leidt, of we tot de conclusie komen dat het niet werkt.’
Early is enerzijds een bundeling van initiatieven die binnen Ad Alliance al bestond en anderzijds een formalisering richting de markt voor mediabureaus en adverteerders die nu via één loket kunnen deelnemen aan initiatieven. Ze kunnen geregeld inschrijven voor bijeenkomsten met interne en externe sprekers of brainstorms, bijvoorbeeld met geïnteresseerden in rondetafelsessies. Het coreteam van Early bestaat uit medewerkers van de verschillende afdelingen van Ad Alliance met Robert Noya, head of campaign strategy, als voorzitter.
De pijlers van Early: creatie, product, dienst
Creatieve ideeën voor meer effect:
- QR-code in een commercial: actie genereren vanuit spots; adverteerders gezocht voor testen
- AI-billboardcreatie: korte sponsormeldingen voor en na programma exact afstemmend op inhoud en doelgroep (oriëntatiefase).
Nieuwe advertentieproducten:
- Addressable tv: brengen van online reclamemogelijkheden naar tv (oriëntatiefase).
- Post-productie product placement: alsnog na productie reclame in tv-programma’s opnemen (testfase).
Diensten:
- Inkoopportal: via een portaal 24/7 via selfservice videoruimte boeken; gespreksfase met adverteerders
- Brainsight: AI-gedreven Nederlandse neuroscience-app die voorspelt waar en hoe intensief mensen in de eerste seconden van de reclame kijken; adverteerders mogen testen met mediabureau Dentsu
- Ondertiteling van commercials: gaat naar testfase
RTL, Talpa, DPG Media
Carla der Kinderen: ‘Voorheen ontwikkelden we eerst zelf een nieuw concept volledig, gingen dan naar mediabureaus of adverteerders en dan kon het alsnog niet aanslaan. Nu integreren we en krijgen we in een vroeg stadium, direct response van partners, waardoor je sneller en samen ontwikkelt en bouwt.’
Eind 2022 presenteerde Hilversum een gezamenlijke innovatieagenda. Nu gaat RTL een eigen weg. Houdt RTL de resultaten van Early voor zichzelf of deelt Talpa mee? Der Kinderen: ‘Het is bedoeld voor Ad Alliance. De mate van samenwerking is beperkt, maar standaardisatie in de toekomst zou waardevol kunnen zijn voor adverteerders.’
Talpa heeft dan geen inbreng, maakt ook geen kosten. Het afkeuren door de ACM van de Talpa-overname door RTL betekent dat er bij samenwerking de sticker ‘precompetitief’ op geplakt moet worden. Der Kinderen: ‘Wil Talpa bij cases aansluiten met bijvoorbeeld addressable tv, dan trekken we samen met Talpa op.’
Echter, Ad Alliance verkoopt videoreclame voor DPG Media, dat weer in de markt is om RTL over te nemen na het mislukken van de RTL/Talpa overname. Ingewikkeld? Der Kinderen: ‘Als het om online video gaat, betrekken we DPG erbij. Ik kan niets zeggen over fusiebewegingen. Waar mogelijk werken Nederlandse mediabedrijven samen, ook met de publieke omroep.’
Wat betekent dit voor de RTL Group? ‘We lopen binnen de groep voorop met innovatie en dat wordt met Early nog meer benadrukt. We delen wel mogelijk kennis en ervaringen. Er is geen internationale Early in voorbereiding.’