Overslaan en naar de inhoud gaan

ABN Amro verwacht dat omzet mediasector in 2024 met 6 procent groeit

Grote sportevenementen stimuleren de groei.
ING oranje
De ING-campagne voor Oranje
ING oranje
De ING-campagne voor Oranje

De mediasector boekt in 2024 een omzetgroei van 6 procent, verwacht ABN Amro. Zonder prijsstijgingen komt dat neer op 3 procent volumegroei. Met name de koopkrachtstijging van 2,7 procent geeft de sector een sterke positieve impuls. Digitalisering en nieuwe media vormen al enige tijd de groeimotor van de sector, terwijl traditionele media krimpen. Dat is nu niet anders. 

related partner content for mobile comes here

Voor 2025 verwacht de bank een volumegroei van de sector van 1,5 procent, in lijn met de verwachting voor het BBP.

Sportevenementen

Twee grote sportevenementen dicht bij huis, het Europees kampioenschap voetbal in Duitsland en de Olympische spelen in Parijs, dragen bij aan de positieve prognose, in combinatie met het koopkrachtherstel van de consument. Adverteerders pakken flink uit, uitgevers en omroepen profiteren hiervan. Hier staat tegenover dat mediabedrijven die actief zijn in business-to-business (b2b) mogelijk wel last krijgen van de haperende economie en teruglopende bedrijfsinvesteringen, verwacht ABN Amro. Het gaat hier bijvoorbeeld om uitgevers van vaktijdschriften of producenten van bedrijfsvideo’s en andere pr voor bedrijven.

De bank stipt nog de voorgenomen bezuinigingen op de NPO uit het hoofdlijnenakkoord van het nieuwe kabinet aan. 'Die bedragen "slechts" 100 miljoen euro, tot opluchting van Hilversum, en zullen op zijn vroegst in 2026 in werking treden.'

'De grootste bedreiging voor Hilversum schuilt erin dat het bereik van de NPO afneemt, door de krimp van traditionele media als radio en televisie waar ook andere zenders mee kampen. Het bereik verschuift bovendien naar online waar reclame-exploitant Ster geen advertentieruimte mag verkopen voor commerciële doeleinden.'

Digitale groei compenseert deels krimp traditionele media

De al lang geleden ingezette krimp bij traditionele media wordt in de digitale transformatie deels gecompenseerd. De mediasector leunt als bedrijfstak sterk op advertentie-inkomsten en inkomsten uit abonnementen. De sector is hierdoor gevoelig voor de economische conjunctuur, zoals blijkt uit onderstaande grafiek. 'Consumenten zijn immers snel geneigd te bezuinigen op abonnementen als het economisch wat minder gaat en adverteerders beknotten dan al snel hun advertentiebudgetten. Als het economisch beter gaat, zijn consumenten en adverteerders juist geneigd snel meer geld uit te geven.'

ABN Mediasector
Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in