De mediasector boekt in 2024 een omzetgroei van 6 procent, verwacht ABN Amro. Zonder prijsstijgingen komt dat neer op 3 procent volumegroei. Met name de koopkrachtstijging van 2,7 procent geeft de sector een sterke positieve impuls. Digitalisering en nieuwe media vormen al enige tijd de groeimotor van de sector, terwijl traditionele media krimpen. Dat is nu niet anders.
Voor 2025 verwacht de bank een volumegroei van de sector van 1,5 procent, in lijn met de verwachting voor het BBP.
Sportevenementen
Twee grote sportevenementen dicht bij huis, het Europees kampioenschap voetbal in Duitsland en de Olympische spelen in Parijs, dragen bij aan de positieve prognose, in combinatie met het koopkrachtherstel van de consument. Adverteerders pakken flink uit, uitgevers en omroepen profiteren hiervan. Hier staat tegenover dat mediabedrijven die actief zijn in business-to-business (b2b) mogelijk wel last krijgen van de haperende economie en teruglopende bedrijfsinvesteringen, verwacht ABN Amro. Het gaat hier bijvoorbeeld om uitgevers van vaktijdschriften of producenten van bedrijfsvideo’s en andere pr voor bedrijven.
De bank stipt nog de voorgenomen bezuinigingen op de NPO uit het hoofdlijnenakkoord van het nieuwe kabinet aan. 'Die bedragen "slechts" 100 miljoen euro, tot opluchting van Hilversum, en zullen op zijn vroegst in 2026 in werking treden.'
'De grootste bedreiging voor Hilversum schuilt erin dat het bereik van de NPO afneemt, door de krimp van traditionele media als radio en televisie waar ook andere zenders mee kampen. Het bereik verschuift bovendien naar online waar reclame-exploitant Ster geen advertentieruimte mag verkopen voor commerciële doeleinden.'
Digitale groei compenseert deels krimp traditionele media
De al lang geleden ingezette krimp bij traditionele media wordt in de digitale transformatie deels gecompenseerd. De mediasector leunt als bedrijfstak sterk op advertentie-inkomsten en inkomsten uit abonnementen. De sector is hierdoor gevoelig voor de economische conjunctuur, zoals blijkt uit onderstaande grafiek. 'Consumenten zijn immers snel geneigd te bezuinigen op abonnementen als het economisch wat minder gaat en adverteerders beknotten dan al snel hun advertentiebudgetten. Als het economisch beter gaat, zijn consumenten en adverteerders juist geneigd snel meer geld uit te geven.'
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!