‘Intensief.’
‘De exclusieve samenwerking van RetailMedia.One met Talpa Media Solutions. Het bestaansrecht van retail media was vooralsnog een spel tussen leverancier en retailer. De stap van Talpa om naast RTV ook integraal retail media aan te bieden, zal resulteren in meer marketingbudget richting de Nederlandse retailers, verwacht ik. Het helpt ook in de acceptatie van retail media als marketinginstrument. Maar ook de formele samenwerking met Havas Media was een mooi moment. Het was een intens maar zeer bevredigend jaar.’
‘Dat de Nederlandse retailers wel openstaan voor groei, innovatie en samenwerking. Er bestaat een hardnekkig beeld dat retail in Nederland niet uitmunt in samenwerking. Letterlijk vanaf het eerste moment hebben we geweldige ervaringen; ik kan terugkijken op leuke en humoristische gesprekken.
‘Het inzicht is dat Nederlandse retailers steeds meer zijn gericht op langetermijnsucces en zich steeds meer als mediabedrijf in plaats van een afdeling gaan gedragen. Daardoor biedt 2024 een perfect momentum voor verder uitbreiding van het aanbod in het algemeen en die van RetailMedia.One in het bijzonder.’
‘Media is steeds meer een operationeel of tactisch proces geworden. En daarmee is die wereld transactioneel van aard geworden. In een land waarin niet alleen mediaconsumptie verandert, de totale media zelf sterk fragmenteert, maar ook de bevolkingssamenstelling heel snel evolueert, verwacht je bezinning.
‘Zelf spreek ik merken hierop aan. Vooral met datagedreven inzichten, ervaringen en vergezichten. Dat zijn altijd leuke gesprekken. In 2024 zullen marketingbudgetten in Nederland wat meer onder druk komen te staan, en daarmee ontstaat de noodzaak tot herbezinning, innovatie en experimenteren. Veel merken gaan daar in 2024 concreet mee aan de slag. Dat vind ik heel spannend.’
'Ik denk dat ik vrij efficiënt met mijn tijd ben omgegaan. Begin 2023 stond in het teken van de overdracht van MeMo2 aan WPP/Kantar. Tegelijkertijd moest er ook een businessplan en strategie voor RetailMedia.One worden ontwikkeld om ons dreamteam te overtuigen. Dan de juridische realisatie en huisstijl van het bedrijf. Vervolgens het bouwen van het RetailMedia.One platform inclusief het aansluiten van relevante Nederlandse retailers. En veeeeeeel verbinding zoeken met mooie merken, mediabureaus en retailers.'
‘Merken erop attent maken dat succesvolle en duurzame merkcommunicatie, onder zoveel mogelijk Nederlanders, vooral de combinatie is van AV met locatie gebaseerde advertentievormen, zoals digital out-of-home en ook instore retail media.
‘De uiteindelijke missie van merken zou simpelweg moeten zijn om zich herkenbaar te manifesteren waar de consument ook is. Van woonkamer tot winkel dus.’
‘We zullen samen met Talpa Media Solutions twee grootschalige roadshows doen langs bureaus en merken. Marc van Eck, Mark Stockx en ikzelf zullen hierbij vaak aanwezig zijn. Bij de levering van media zal ook onafhankelijke en transparantie effectmeting van Motivaction worden meegeleverd. Dit geeft inhoudelijk inzicht op bereik en effect van retail media als stand-alone en als onderdeel van een bredere mix. In het verlengde daarvan zullen we ook nieuwe retailpartners aan het RetailMedia.One platform toevoegen, de eerste worden in januari bekend.’