Online adverteren bij Ster is per 1 januari alleen nog mogelijk voor niet-commerciële partijen met een niet-commerciële boodschap. Eerder meldde Ster dat vanaf volgende maand adverteren rond online video stopt, maar reclame op de online kanalen van de publieke omroep niet helemaal zou verdwijnen. Er mocht naast ‘boodschappen van algemeen nut’ ook nog display advertising worden ingezet. Nu meldt Ster in een mail aan relaties dat ook online display enkel beschikbaar is voor partijen met een niet-commerciële boodschap.
'We konden de afgelopen weken aankondigen dat online video op platformen van derden, zoals YouTube, en online display vooralsnog in 2021 voor alle klanten beschikbaar zouden zijn. Deze zouden pas verdwijnen op het moment dat de mediawet in 2022 zou ingaan. (...) Hierbij is aangegeven dat het ging om een voorlopige situatie. Deze week is gebleken dat per 1 januari aanstaande alle online inkoopmogelijkheden voor commerciële partijen verdwijnen en dat ook online display enkel beschikbaar zal zijn voor partijen met een boodschap van algemeen nut. Online adverteren via platformen van derden verdwijnt in zijn geheel.'
Voor radio en tv verandert er in 2021 verder niets. De geleidelijke afbouw van de tv-reclamezendtijd zoals in de gewijzigde visiebrief van minister Slob van media staat, begint pas vanaf 2022.
Ster-directeur Frank Volmer presenteerde recent het commerciële beleid voor 2021. De verkooporganisatie gaat komend jaar door met de in 2018 ingeslagen weg en houdt ook vast aan de 'logisch aandeel' strategie.
Reacties:
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!
Enne Dave W. Ach laat maar.