De comeback van M&S: onttrutting via food-pornography
In 1998 maakte M&S nog recordwinsten. Vijf jaar later kampte het bedrijf met een terugval van meer dan 85 procent. Hoe kon het binnen zo’n kort tijdsbestek zo vreselijk misgaan met het vlaggenschip van de Britse retail? De nieuwe topman Stuart Rose trof in 2004 een organisatie aan waarin delegeren tot kunst was verheven, met dramatische gevolgen. Onervaren assistent-inkopers hadden miljoenen tot hun beschikking en de top van het bedrijf wist nergens van. De voorraden waren ofwel veel te groot of er lag juist te weinig op de schappen. Resultaat: de voormalige publiekslieveling raakte in hoog tempo zijn klanten kwijt.
Rose besloot tot drastische verbetermaatregelen op drie gebieden: producten, winkels en service. Maar allereerst moest het personeel uit zijn winterslaap worden gehaald. Met motivatietrainingen, loopbaanplanning en vooral een beter salaris lukte dat. Volgende stap was een totale make-over van de winkels, gevolgd door een kolossale marketingcampagne. Sexy reclame-items over de levensmiddelenafdeling (‘food pornography’) en de inzet van voormalig mode-icoon Twiggy hielpen om voorgoed af te rekenen met het truttige imago van M&S. En ziedaar: ‘Marks ’n Sparks’ zag het afgelopen jaar zijn winstpercentage stijgen met meer dan 30 procent.
bron: Harvard Business Review
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid