Overslaan en naar de inhoud gaan

De comeback van M&S: onttrutting via food-pornography

Marks & Spencer is weer (bijna) helemaal terug na een dramatische neergang rond de eeuwwisseling.
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

In 1998 maakte M&S nog recordwinsten. Vijf jaar later kampte het bedrijf met een terugval van meer dan 85 procent. Hoe kon het binnen zo’n kort tijdsbestek zo vreselijk misgaan met het vlaggenschip van de Britse retail? De nieuwe topman Stuart Rose trof in 2004 een organisatie aan waarin delegeren tot kunst was verheven, met dramatische gevolgen. Onervaren assistent-inkopers hadden miljoenen tot hun beschikking en de top van het bedrijf wist nergens van. De voorraden waren ofwel veel te groot of er lag juist te weinig op de schappen. Resultaat: de voormalige publiekslieveling raakte in hoog tempo zijn klanten kwijt.

related partner content for mobile comes here

Rose besloot tot drastische verbetermaatregelen op drie gebieden: producten, winkels en service. Maar allereerst moest het personeel uit zijn winterslaap worden gehaald. Met motivatietrainingen, loopbaanplanning en vooral een beter salaris lukte dat. Volgende stap was een totale make-over van de winkels, gevolgd door een kolossale marketingcampagne. Sexy reclame-items over de levensmiddelenafdeling (‘food pornography’) en de inzet van voormalig mode-icoon Twiggy hielpen om voorgoed af te rekenen met het truttige imago van M&S. En ziedaar: ‘Marks ’n Sparks’ zag het afgelopen jaar zijn winstpercentage stijgen met meer dan 30 procent.
bron: Harvard Business Review

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in