CPB: ‘Medicijnenmarketing inperken’


Hoe meer de farmaceutische bedrijven aan marketing uitgeven, hoe minder prijsbewust artsen worden bij het voorschrijven van medicijnen.
Nefarma, de vertegenwoordiger van de medicijnenindustrie, heeft ‘verbijsterd’ gereageerd. ‘De bronnen deugen niet, cijfers in het rapport spreken elkaar tegen, het gebruikte model kan niet worden toegepast in de Nederlandse situatie en de gesuggereerde beleidsopties zijn achterhaald. De conclusies zijn op drijfzand gebouwd.’
Vacatures
Senior Marketeer Partnerships
Nationale Postcode LoterijSenior communicatieadviseur
Gemeente DelftTeamleider Online
AVROTROSHet CPB stelt voor farmabedrijven te verbieden nascholingscursussen te geven voor artsen in verre oorden of de artsen zelf de kosten te laten betalen. Het postmarketing-onderzoek, waarbij de fabrikant de arts betaalt per voorgeschreven medicijn is volgens het CPB louter bedoeld om het eigen marktaandeel te vergroten.
Nefarma stelt dat marketing nodig is om ervaringen bij het gebruik van het nieuwe medicijnen in kaart te brengen. ‘Een goed geneesmiddel verkoopt zich niet vanzelf. Het CPB plaatst die nuttige activiteiten in een verkeerd en dubieus perspectief en geeft daarmee een gekleurd beeld van de werkelijke situatie.’
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid