Overslaan en naar de inhoud gaan

CPB: ‘Medicijnenmarketing inperken’

De marketing van farmabedrijven drijft de kosten voor de ziekenzorg op en doet een aanslag op de welvaart. Die harde conclusie trekt het…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Hoe meer de farmaceutische bedrijven aan marketing uitgeven, hoe minder prijsbewust artsen worden bij het voorschrijven van medicijnen.

related partner content for mobile comes here

Nefarma, de vertegenwoordiger van de medicijnenindustrie, heeft ‘verbijsterd’ gereageerd. ‘De bronnen deugen niet, cijfers in het rapport spreken elkaar tegen, het gebruikte model kan niet worden toegepast in de Nederlandse situatie en de gesuggereerde beleidsopties zijn achterhaald. De conclusies zijn op drijfzand gebouwd.’

Het CPB stelt voor farmabedrijven te verbieden nascholingscursussen te geven voor artsen in verre oorden of de artsen zelf de kosten te laten betalen. Het postmarketing-onderzoek, waarbij de fabrikant de arts betaalt per voorgeschreven medicijn is volgens het CPB louter bedoeld om het eigen marktaandeel te vergroten.

Nefarma stelt dat marketing nodig is om ervaringen bij het gebruik van het nieuwe medicijnen in kaart te brengen. ‘Een goed geneesmiddel verkoopt zich niet vanzelf. Het CPB plaatst die nuttige activiteiten in een verkeerd en dubieus perspectief en geeft daarmee een gekleurd beeld van de werkelijke situatie.’

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in