Overslaan en naar de inhoud gaan

Consument gaat niet meer kopen bij downloadverbod

Consumenten gaan niet meer films of muziek kopen als er een verbod komt op het downloaden van illegale bestanden.
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Drie kwart blijft zelfs evenveel downloaden als zo'n verbod er komt, zo blijkt uit een peiling van onderzoeksbureau Multiscope onder duizend Nederlanders. Van de ondervraagden zegt 63 pct niet meer films of muziek in winkels te gaan kopen. Opvallend is wel dat meer jongeren geneigd zijn om iets vaker de portemonnee te gaan trekken dan mensen van 55 jaar en ouder. Ook zeggen meer jongeren te stoppen met downloaden als de pakkans groter is.

related partner content for mobile comes here

onderzocht de effecten van een mogelijk downloadverbod in opdracht van de stichting Copyright en Nieuwe Media. Het ministerie van Justitie liet vorig jaar oktober weten te werken aan een downloadverbod om de auteursrechten beter te beschermen.

Arnoud Engelfriet van stichting Copyright en Nieuwe Media denkt dat de verkoop van muziek en films meer kans maakt als het legale aanbod op internet verbetert. 'Mensen zeggen nu vooral te downloaden omdat het gratis is, maar vinden het ook prettig dat het sneller en makkelijker is en dat er kopieerbeveiliging ontbreekt. Gebruiksgemak bij het aanbod kan echt gaan werken. Kijk naar het succes van ', zegt Engelfriet.

Bron: ANP.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in