ADSL-providers verliezen nieuwe klanten


De ADSL-markt zal voorlopig vooral een prijsvechtermarkt blijven. De klanten willen een betere verhouding tussen prijs en bandbreedte. Vaak zoeken zij, binnen een jaar nadat ze een abonnement hebben afgesloten, alweer naar een andere provider. Wanneer hun huidige provider een beter aanbod doet, zegt 76 procent van hen af te zien van een overstap naar een andere internetaanbieder. Het overgrote deel van de ADSL-gebruikers geeft, bij een overstap, de voorkeur aan een ADSL-abonnement boven een kabelabonnement.
Volgens Mark Breedveld van Yarzon kan het marktaandeel van kabelproviders op termijn dalen ten opzichte van ADSL-providers. Veel kabelgebruikers zijn namelijk niet tevreden over hun provider. De ontevreden kabelklanten die willen overstappen hebben al relatief lang een abonnement bij hun provider. Zij zeggen zelfs niet bij hun provider te blijven als hen een beter aanbod wordt gedaan. Dat is een belangrijk verschil met het standpunt van ADSL-gebruikers. Daarnaast wordt de overstap van kabelgebruikers niet gecompenseerd door een overstap van ADSL-gebruikers naar kabel.
Vacatures
Senior Marketeer Partnerships
Nationale Postcode LoterijSenior communicatieadviseur
Gemeente DelftTeamleider Online
AVROTROSHet onderzoek is gehouden onder de populatie breedbandgebruikers die hebben aangegeven te willen overstappen naar een andere provider. De populatie is gedefinieerd als de populatie consumenten die langer dan een halfjaar beschikt over een kabelinternetaansluiting dan wel een ADSL-internetaansluiting. Breedbandinternet heeft in het onderzoek betrekking op het type breedbandige verbinding. Analoge en ISDN verbindingen zijn uitgesloten van onderzoek.
Het onderzoek is uitgevoerd via de websites van de Breedbandshop en ADSLwinkel.nl, die maandelijks 550.000 unieke bezoekers trekken. In de periode van twee weken dat het onderzoek duurde, hebben in totaal hebben ruim 1200 unieke deelnemers de enquête volledig ingevuld. De populatie overstappers is qua socio-demografische kenmerken geverifieerd op representativiteit. Deze populatie vormt daarmee een goede afspiegeling van de markt van breedbandinternet overstappers.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid