Overslaan en naar de inhoud gaan

Podcast van de week: 'Inside Trader Joe’s' van Trader Joe’s

Audio agency Airborne kiest de podcast van de week. Onderscheidende audioproducties van adverteerders waar de consument naar wil luisteren.
Podcast van de week: 'Inside Trader Joe’s' van Trader Joe’s
Podcast van de week: 'Inside Trader Joe’s' van Trader Joe’s
© Airborne
Podcast van de week: 'Inside Trader Joe’s' van Trader Joe’s
Podcast van de week: 'Inside Trader Joe’s' van Trader Joe’s
© Airborne

Deze maand verscheen er duurzaamheidsonderzoek over Nederlandse supermarkten, Superlijst Groen 2021 van Questionmark. Daaruit blijkt dat van duurzaamheid nog weinig terecht komt. Er is onvoldoende transparantie over waar de producten vandaan komen en de supers doen te weinig om duurzame voeding te stimuleren. Wellicht moeten de winkelketens eens kijken naar het Amerikaanse Trader Joe’s: deze duurzame supermarkt vertelt namelijk in een eigen podcast het verhaal achter de producten.

related partner content for mobile comes here

Liefde voor product en mens

Trader Joe’s is een keten van buurtsupermarkten, verspreid over de gehele VS. De missie van het bedrijf is niet heel origineel: de beste producten voor een betaalbare prijs. Maar Trader Joe’s wil zich onderscheiden met zijn inkoopproces: zonder tussenschakels en alle producten rechtstreeks van de leverancier laten komen. De keten is erg geliefd in Amerika door het onderscheidende vermogen.

In de podcast laat de supermarktketen luisteraars weten wat er achter de schermen gebeurt terwijl het verhaal achter de producten wordt verteld. Aangezien de doelgroep van Trader Joe’s bestaat uit mensen met een bovengemiddelde interesse voor eten, vallen die verhalen in vruchtbare aarde.

Achter de schermen

De podcast begon met een eenmalige 5-delige serie voor de liefhebber, zodat die Trader Joe’s van binnenuit kon leren kennen. In de reeks komen alle onderdelen van het bedrijf aan bod, van producten tot de betrokkenheid bij lokale gemeenschap. De eerste korte serie werd zó goed ontvangen, dat er een tweede en inmiddels zelfs een derde seizoen is uitgebracht. In de laatste afleveringen duiken de hosts nog dieper in de wereld van Trader Joe’s. 

Elke aflevering gaat over een ander aspect binnen het bedrijf waarin thema’s voorbij komen die overeenkomst hebben met de belangrijkste waarden van Trader Joe’s: eerlijkheid, duurzaamheid en menselijkheid. De hosts kunnen niet genoeg onderstrepen dat menslievendheid boven verkoop gaat bij Trader Joe’s.

Dit wordt bijvoorbeeld geïllustreerd door de verhalen van het zogenoemde taste panel, over het zorgvuldige en handmatige selectieproces van producten voor de winkels. Zo laten ze bijvoorbeeld hondensnoepjes testen door de trouwe viervoeters van het panel zelf. 

Hoogwaardige productie

De toon van de podcast is luchtig en opgewekt. Opvallend is het sterke sound design en de muziek die telkens raak zijn en goed passen bij het boerse, laagdrempelige sfeertje van zowel het merk als de podcast. 

De reeks is bewonderenswaardig te noemen, omdat podcasts waarin het product of merk centraal staan, zelden een succes zijn. 

De podcast is genomineerd voor de iHeartRadio Awards en heeft na de lancering in de Top 5 van best beluisterde podcasts in de VS gestaan. 

Luister de Podcast van de Week hier - Inside Trader Joe's van Trader Joe's 

Overzicht

Bekijk hier het hele overzicht van de Podcast van de Week, verzorgd door Airborne.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in