IAB: Slechts 20% van top 200 merken in Nederland heeft een mobiele website
Uit onderzoek van de taskforce mobile van IAB Nederland blijkt dat 80% van de top 200 merken in Nederland geen mobiele website heeft. Onder de top 100 adverteerders is het percentage mobiele websites iets groter: 30%.
Dit gegeven staat in schril contrast met de 8,5 miljoen mobiele internetters in Nederland en de smartphone-penetratie van rond de 60%. Michiel Ebeling: ‘Mobiel wordt steeds meer het primaire kanaal voor consumenten. De eerste stap om als bedrijf en merk in te spelen, is een goed werkende mobiele website.’ Het lage percentage merken dat beschikt over een mobiele website is direct van invloed op de resultaten van mobiele campagnes, aldus Ebeling. ‘Veel mobiele banners verwijzen nu nog naar desktop sites die op mobiel moeilijk te lezen zijn. De conversie van dit soort campagnes is daardoor laag. Het realiseren van geschikte mobiele websites en platformen zal de resultaten van mobiele campagnes sterk verbeteren.’ De bestedingen aan mobiel adverteren stijgen maar zijn relatief nog klein. Om een beter overzicht te geven van de mobile advertising displaymogelijkheden presenteert IAB volgende week de mobile advertising displaystandaarden.
Vacatures
Accountmanager New Business
SpottaAccountmanager
SpottaExterne communicatie- en mediaspecialist
Vereniging Eigen HuisHoewel een mobiele site de eerste stap hoort te zijn op weg naar een mobiele strategie, is dit voor veel merken niet het geval. Nogal wat bedrijven hebben bijvoorbeeld wel een mobile app, maar geen mobiele site. Onderzoek op blogsite Mobilemarketing.nl deze zomer liet zien dat bijna de helft van de vijfhonderd grootste adverteerders in Nederland beschikt over een mobile app. Onlangs is door Mobile Marketing Nederland ook onderzocht hoe de mobile presence is bij goede doelen, politieke partijen en fashion retailers.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid