Overslaan en naar de inhoud gaan

Heineken Music Hall verliest helft merkwaarde na naamwijziging in AFAS Live

Twee jaar terug nam HMH nog een 5e positie. Onder AFAS Live is het gekelderd naar een 17e plaats.
Miniatuurvoorbeeld
Ruim een jaar geleden wijzigde de naam, sindsdien verloor poppodium helft merkwaarde
© Afas promotie
Miniatuurvoorbeeld
Ruim een jaar geleden wijzigde de naam, sindsdien verloor poppodium helft merkwaarde
© Afas promotie

De Heineken Music Hall is de helft van zijn merkwaarde verloren door de naamswijziging in AFAS Live. Dat blijkt uit het Cultuursector Merkenonderzoek van Hendrik Beerda Brand Consultancy. Heineken Music Hall nam twee jaar geleden nog de 5e positie in en is nu gekelderd naar plaats 17 op de ranglijst van sterkste podiummerken.

related partner content for mobile comes here

‘Met de wijziging in AFAS Live is de helft van de merkwaarde in rook opgegaan’, aldus merkadviseur Hendrik Beerda. ‘Niet alleen de naamsbekendheid is gekelderd’, aldus. ‘Maar ook op de andere twee pijlers van merkkracht, waardering en binding, moet het merk weer opnieuw beginnen. Het zal zeker jaren duren voordat dit verlies is goedgemaakt en de kans is zelfs groot dat dit nooit gaat lukken’, aldus Beerda.

Het cultuur-merkonderzoek werd gehouden onder 3.450 volwassen Nederlanders, en werd  met de Universiteit van Amsterdam (UvA) en de Universiteit Twente (UT) ontwikkeld. Ook werd gekeken in hoeverre mensen met hun cultuurbezoek willen laten zien wie ze zijn en wat hun status is.

Dankzij sociale media zijn de kansen om met cultuurbezoek te showen sterk toegenomen, zeggen UvA-professor Fred Bronner en UTprofessor Robert de Hoog. ‘Culturele organisaties kunnen van dit onderzoek leren hoe belangrijk het is om bezoekers te stimuleren om hun ervaringen met anderen te delen. Bijvoorbeeld door museumbezoekers toe te staan een selfie te maken bij de topstukken, waarna ze deze kunnen delen op sociale media.’

De lijstjes

Alle musea met een nationale reputatie in 2018 (+ positie in 2016)*

1. (1) Anne Frank Huis

2. (2) Rijksmuseum Amsterdam

3. (4) Van Gogh Museum

4. (5) Het Spoorwegmuseum

5. (6) Kröller-Müller Museum

 

Top-5 podia met een nationale reputatie in 2018 (+ positie in 2016)*

1. (4) Ziggo Dome

2. (3) Koninklijk Theater Carré

3. (2) Rotterdam Ahoy

4. (1) Amsterdam ArenA

5. (6) GelreDome

 

Top-5 populairste gezelschappen in 2018 (+ positie in 2006)*

1. (1) Bløf

2. (2) Golden Earring

3. (3) De Dijk

4. (-) Racoon

5. (4) DI-RECT

 

Top-5 populairste gesubsidieerde gezelschappen in 2018 (+ positie in 2006)*

1. (-) Metropole Orkest

2. (3) Koninklijk Concertgebouworkest

3. (-) Nederlands Philharmonisch Orkest

4. (1) Het Nationale Ballet

5. (4) Scapino Ballet Rotterdam

 

Top-10 cultuur aanbiedende organisaties met een nationale reputatie in 2018 (+ positie in 2016)*

1. (1) Anne Frank Huis

2. (2) Pathé

3. (3) Rijksmuseum Amsterdam

4. (11) Ziggo Dome

 

Podia met een nationale reputatie in 2018 (+ positie in 2016)

1. (4) Ziggo Dome

2. (3) Koninklijk Theater Carré

3. (2) Rotterdam Ahoy

4. (1) Amsterdam ArenA

5. (6) GelreDome

 

Festivals met een nationale reputatie in 2018 (+ positie in 2016)

1. (1) Pinkpop

2. (3) North Sea Jazz Festival

3. (2) Lowlands

4. (-) Zwarte Cross

5. (4) Uitmarkt

 

Culturele gezelschappen met een nationale reputatie in 2018 (+ positie in 2016)

1. (1) Bløf

2. (2) Golden Earring

3. (3) De Dijk

4. (4) Racoon

5. (6) DI-RECT

 

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in