Overslaan en naar de inhoud gaan

Denk na over prijsharmonisatie

Wie internationaal gaat, ontkomt er niet aan: prijsharmonisatie zal vroeg of laat moeten worden doorgevoerd. Hoe doe je dat?
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Ondernemingen die in verschillende Europese landen actief zijn, worden -onder meer door de komst van de euro- gedwongen na te denken over (verdere) prijsharmonisatie. In het proces richting die harmonisatie zijn drie stadia te onderscheiden.

related partner content for mobile comes here

Allereerst moet de harmonisatiestrategie worden vastgelegd. Eerst denken, dan doen, is (ook hier) het parool. Hoe ver zijn producten in hun levensfase? Een ander onderdeel van de analyse is onder meer het onderzoek naar de prijselasticiteiten van klanten in verschillende landen; anderzijds, als uitgangspunt geldt dat harmonisatie sowieso nodig is, want klanten kunnen vergelijken (lang leve internet) en worden onrustig als ze merken dat ze teveel betalen. Bovendien werk je daar parallelimporten mee in de hand. Ook moet worden vastgelegd of de harmonisering centraal of decentraal (per landenorganisatie) moet worden aangepakt.

Ligt de strategie vast, dan moeten de exacte prijzen, in samenhang met de leveringscondities, worden bepaald. Het kan geen kwaad de voorgestelde prijzen via marktonderzoek nog even te testen. Na denken komt doen. Stap drie is dan ook de implementatie van de nieuwe, geharmoniseerde prijzen.

< SIZE=1>Bron: Harvard Business Manager<#/FONT>

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in