Overslaan en naar de inhoud gaan

‘Commerciële radio mag geen eenheidsworst worden’

Het kabinet wil niet dat alle commerciële radiozenders in de toekomst alleen maar hits uitzenden. Staatssecretaris Van Leeuwen (Media)…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

De demissionaire bewindsman kreeg bovendien het verwijt dat hij in de kerstvakantie zijn plannetje door de strot van het parlement wil duwen. Op grond van een rechterlijke uitspraak moet het kabinet voor 1 januari duidelijkheid bieden aan de commerciële zenders. Er komt meer ruimte in de ether voor de commerciële stations. De markt wordt, na internationale onderhandelingen over het verdelen van frequenties tussen landen, één miljoen luisteraars groter. Nu zijn nog zeven commerciële zenders in het hele land te beluisteren, maar dat moeten er negen worden.

related partner content for mobile comes here

Alle zenders, ook de bestaande, moeten wedijveren voor hun plekje op de FM-band. Na jaren van politiek gesteggel heeft het kabinet besloten tot een ‘vergelijkende toets’. Vier zenders mogen gaan uitzenden wat ze willen, maar vijf moeten voldoen aan een profiel. Zo is er ruimte voor een nieuwszender, twee alternatieve popzenders, een zender met Nederlandse muziek en een zender met klassieke muziek.

Van Leeuwen maakte donderdag duidelijk hoe hij die ‘kleuring’ wil organiseren, nadat de Tweede Kamer hem woensdag nog had verweten dat hij hierover veel te vaag was. De staatssecretaris stelt voor dat de zenders overdag minstens de helft van de tijd moeten vullen met hun ‘profiel’. Zo zou een klassieke zender tussen zeven uur 's morgens en zeven uur 's avonds de helft van de tijd moeten vullen met klassieke muziek. De rest van de tijd is vrij.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in